onsdag 7 mars 2012

Now finally, The MOG is on the road.

Två bilprovningar och 950:- fattigare - 2012-03-06
Att få tid för att visa upp bilen för registreringsbesiktningsingenjören för andra gången gick snabbt.
Vid bokningen bad jag dem också kolla om jag samtidigt även kunde få göra den vanliga besiktningen.


Inte lätt att checka in med engelskt bilnummer.
Fick inget svar på det per telefon, men åkte till Lomma och var där klockan 1000. Ingenjören kollade mina lampor bak och berättade också att bilen kunde normalbesiktigas strax efter. Det var ju bra!
Att kolla mina lysen bak tog två minuter och kostade 630 kronor för återbesöket (förtsa besöket kostade 1380:-) samt ytterligare 320:- för den vanliga besiktningen.


Naturligtvis var den felfri!
Det var två killar, förmodligen av lägre rang, som gjorde den normala besiktningen. Att de var två berodde nog mest på att bilen, i deras ögon, var intressant. Trevliga killar båda två. Den ene brukade köra motorcykel, men tyckte det var för kallt (3C) i dagsläget (lite klen typ kanske). Det visade sig att det vänstra framhjuset stod lite lågt. Men grabben tog fram skruvmejsel, plockade av kromringen och korrigerade lampan. Sådant är man inte van vid. Hade jag kommit med Audin är jag tveksam om han gjort samma insats.


Här ser man hur lågt sumpen sitter.
När de hissade upp bilen på lyften passade jag på att ta en bild av underredet. Det var naturligtvis inte speciellt rent, men ramen är galvad och ska väl hålla ett tag. Med blankt papper körde jag nöjd från Lomma och tog motorvägen tillbaka till Lödde.
Väl hemma ringde jag direkt till IF, det bolag där jag har alla mina sakförsäkringar, och bad dem kolla vilken typ av försäkring jag skulle kunna få. Någon specialförsäkring kunde jag inte få eftersom bilen var för ny. Men, en helförsäkring för helår skulle jag kunna få för 3800 kronor per år. Om jag ville ställa av bilen någon period under året skulle jag få eventuella pengar tillbaka för den tid bilen var avställd.
Är dock osäker på om jag vill ställa av. Det finns fina vinterdagar med torra vägar och sol på himlen, då det kan var kul att ta en sväng.
Jag hade kört uppcabbat till och från Lomma. Uppcabbat är inte något jag brukar köra, men med värmen på i bilen så var det ganska gott. När bilen var i garaget och försäkringen fixad, så var det första jag gjorde att cabba ner.
Jag gick in och satte på mig min slitna flygarjacka och en stickad mössa och sedan drog jag iväg. Lite mesigt var det kanske att behålla sidorutorna på, men jag riskerade nog inte att träffa på någon av de mer renläriga fundmentalisterna idag.




Lugnt och fint på Öresund.
Det lät gott i Librands avgassystem när jag jag drog på i tvåan och trean. Vilken känsla! Först åkte jag ner till Barsebäckshamn för att se om min kompis Lennart var hemma, men han var nog på golfbanan. Sedan körde jag längs havet, förbi Barsebäcks golfbana, vidare genom Häljarp och ut på vischan. Det blev totalt fem mil i tre graders värme, men blå himmel och sol. Den sista milen, mellan de båda Löddeavfarterna körde jag motorväg. Det blev snabbt 150 knutar innan jag sansade mig. Vill ju inte bli av med kortet nu när bilen precis blivit svensk!
Imorse vaknade jag med huvudvärk och halsont!

1 kommentar: