onsdag 21 mars 2012

Första servicen för vår Morgan Roadster

Steve och hans killar fick förtroendet - 2012-03-20
Visserligen har bilen bara rullat 800 mil sedan den var ny 2004, men då jag inte visste när eller hur den servats senast så var det lika bra att få det gjort nu. Det verkar kanske lite slappt att inte göra detta själv, men som jag skrivit tidigare så har jag tröttnat på att ligga och krypa under bilar. Nu vill jag ägna tiden åt att köra.
Därför åkte jag ner till English Car Care, här i Lödde och lämnade vår klenod klockan 0900.


Moggen i min namne Kenneth Nilssons trygga händer.
Instruktionsböckerna till Morgan har alltid varit väldigt torftiga varför något detaljerat serviceschema inte fanns. Men på en mycket bra websida http://www.gomog.com/ hittade jag något, som de av någon anledning kallar "The goldenfrog servicing list". Den kan vara lite svår att hitta även om du hittar GoMog, så här kommer adressen direkt till listan: www.gomog.com/allmorgan/GoMogServiceList.html Denna sida informerade jag Steve om och när jag lämnade bilen hade han redan skrivit ut den. När det gäller motorn, så är det i stort sett en likadan som sitter i Jaguar S-Type, en motor som Steve är väl bekant med.


Steve hittade kontakten under instrumentpanelen.
Nu för tiden brukar man kolla upp med en dator om det föreligger några fel någonstans i bilens elektronik. När Steve äntligen hittade var han skulle sätta i kontakten så kom det inte fram en enda felkod. Skönt!
Jag har läst att det är viktigt att byta bromsvätskan med jämna mellanrum eftersom den drar till sig vatten. Nu hade detta emellertid inte gjorts eftersom grabbarna testat den och kommit fram till att kokpunkten låg på 320C, vilket inte krävde något byte.


Kenneth funderar över vad som kan vara fel med dimbakljuset.
Allt var OK på bilen och Steve ansåg att jag hade köpt en väldigt fin bil i ett utmärkt skick. Sådana uttalanden skapar faktiskt en viss trygghet. Ett problem återstår dock, som de inte kunde fixa, nämligen att dimbakljuset lyser hela tiden. Det går inte att släcka med knappen på instrumentpanelen och det är möjligt att knappen får bytas ut, var jag nu får tag i en sådan. Får nog kontakta någon Morgandealer i UK.
Problemt avhjälpte vi dock snabbt genom att skruva av lyktglaset och ta bort glödlampan.
Får väl stanna hemma om det blir dimma!

3 kommentarer:

  1. Då får vi antaga att vi får ett besök med uppvisning av klenoden när vädret så tillåter.
    Kaffe utlovas!
    /Lars på Ättekulla

    SvaraRadera
  2. Absolut, men då får man väl ha bakelser med för att bli insläppt.

    SvaraRadera
  3. Nej, så är det inte. Men visst hjälper det :-)

    SvaraRadera