söndag 8 juli 2012

Ett event som har växt

Sportscarmeeting på Knutstorp - 2012-07-07
Eva och jag var ute i god tid och anlände till Lani Bil i Helsingborg redan vid niotiden. Lani Bil är Jaguaråterförsäljare och här var platsen där alla deltagare i årets sportvagnsrally skulle träffas för mingel och fika innan rallystarten.


Anders och Eva vid Anders fina Morgan +4
Vi hälsades välkomna av Anders Arvelid, från Morganklubben, som medverkade som funktionär denna lördag.


En sådan ser man inte varje dag.

Spartanskt så det förslår.
Massor av sportbilar hade mött upp, både ovanliga och lite mer välkända. En liten raritet var en röd Maserati Osca, som jag inte sett tidigare.

Starten för rallyrundan var förlagd till Biltemas parkering, några hundra meter från Lani Bil. Vi hade tidigare försetts med en roadbook, med instruktioner om hur vi skulle köra, så det var bara att ge oss iväg.
Rallyslingan var verkligen trevligt lagd, på asfalterade småvägar, både längs med kusten vid Domsten och Viken och i underbar skogsmiljö uppe på Söderåsen.


Eva klarade galant att slå ner ölburkar med ett rep.
Med jämna mellanrum hamnade vi vid någon kontroll där vi antingen skulle svara på frågor och/eller göra något praktiskt prov. Eva, som är fritidspedagog och van vid olika aktiviteter med barnen, fick ansvara för en del av de praktiska övningarna.


F d Carl Westerbergs mack i Mörarp.
På väg mot Söderåsens höjder passerade vi Mörarp. Här finns en bevarad Caltexmack och jag hade flera gånger tänkt stanna vid denna och ta en bild på vår Morgan. Idag var ett lämpligt tillfälle, så det blev några bilder tagna utanför den välkända nostalgimacken.
Uppe på Söderåsen började regnet, som hängt i luften hela dagen, att falla. Det var emellertid inte av sådan omfattning att det blev aktuellt att fälla upp sufletten. Både bil och förare tål faktiskt lite vatten.
Vi närmade oss nu slutmålet på Knutstorp, där vi parkerade vår Mogge i anslutning till det tält som Lasse på Classic & Sports Car Center i Vetlanda fällt upp. Lasse är en av de svenska Morganåterförsäljarna och utsågs 2011 till Dealer of The Year av Morganfabriken.


Lasse hade med sig en ny threewheeler,
som väckte stor uppmärksamhet.
Nu hade vi stannat och kunde därmed fälla upp sufletten. Jag hade faktiskt tagit med några hopfällbara stolar som vi erbjöds av Lars att sätta upp inne i hans tält. Vi slapp på så vis sitta ute i blötan och koka våra korvar i det medhavda trangiaköket, som numera ingår i vår standardutrustning.


Morganägare är ett tåligt släkte.
Vissa brydde sig inte om att det regnade utan intog sin måltid under paraply i gott sällskap med sin Morgan.

Depån propp full med tält och bilar.
När vi anlände till Knutstorp, kända jag nästan inte igen mig. Det var flera år sedan vi var där och både evenemanget och anläggningen hade växt väldigt mycket. "Förr i världen" så fick rallydeltagarna köra in sina bilar i depån, men nu var det inte tal om det, det fanns helt enkelt inte plats för 280 rallydeltagares bilar där.


En bil som Björn köpte som vrak och sedan renoverade.
I ett stort tält, alldes intill där vi satt, hittade vi bland andra Björn och Tina Roxlins fina Morgan Aero 8.


Någon lär få vått i sätet vid hemfärd.
I takt med att rallydeltagarna anlände till Knutstorp, så fylldes den inofficiella Morganparkeringen på allt mer. Samtidigt fortsatte regnet att strila så sakteliga, så minglet Morganägare emellan, fortsatte under Lasses tältduk.
Men, några av oss menade att här kan vi ju inte sitta hela dagen varför vi gick iväg och tittade på några av racen på banan. Vi tog vägen över den nybyggda(?) övergången till depån för att titta lite närmare på bilarna som fanna där.

Får köras på allmän väg utan skärmar och belysning,
men bara före mörkrets inbrott.
Här hittade jag bland andra, en gammal bekant, Janne Hansson, som deltog i någon av klasserna med sin Bugatti 35 från 1928. Den har han byggt upp under närmare 20 år och racar nu i Sverige, Danmark, Norge och England, inte minst på Prescott Hill, som är Bugattiklubbens egen backbana.


Amazoner, PV, Hundkojor och Alfa i en salig blandning.
Under Svenskt Sportscar meeting kör man race i en hel mängd klasser. Alla är roliga att titta på, men när det i depån radas upp en massa bilar, som jag växte upp med , så är det lite speciellt. Verklig nostalgi!


En riktig liten pralin.
De här var alltid blå.
Andra gamla välkända rallybilar som deltog, och som idag är åtråvärda och dyra samlarobjekt, var Fiat Abart och Renault R8 Gordini. Dessa körde i 1000-cupen och det gick rejält undan. I detta lopp deltog också en hel mängd Saabar, mestadels SAAB Sport, och heatet vanns också av en SAAB.


Såg ut som en äkta works car, men vet inte om så var fallet.

FinkörarHealeys.

Lite flirtig av sig, eller hur?
Det skulle bli prisutdelning för rallydeltagarna så vi drog oss tillbaka över övergången till Morganklubbens parkering. En annan klubb som var rikt representerad på mötet var Austin Healyklubben. Flera av bilarna deltog i racen medan en del bara körde rallyt.


A lot of wannabe winners.
Något pris i rallyt fickk vi inte, men intresset vid prisutdelningen var stort. Hela tältet var fullt så många, som trodde de vunnit något fick stå utanför.


En fin dag var till ända.
Nu var det dags att, efter en lång och händelserik dag, åka tillbaka till hemmet. Vi gick upp till Lasse och tackade för att vi hade fått utnyttja hans tält. Det hade slutat regna, så vi fällde självklart ner sufletten och körde hem.
En Morgan ska köras öppet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar