lördag 21 juli 2012

Förkylning och Morgancare

Snart två veckor med snuva - 2012-07-21
Ni som är män vet hur vansinnigt dålig man blir när man är svårt förkyld. Under snart två veckor har jag inte orkat företa mig i princip någonting. Huvudvärk, hosta, ont i öronen och nästäppa har gjort att jag varit trött och initiativlös hela tiden. Nu är det visserligen LITE bättre, men snuvan och hostan finns kvar. Det känns ganska hyfsat på morgnar och förmiddagar, men efterhand så tröttnar jag på eftermiddagen.
Så, jag har faktiskt tyckt väldigt synd om mig själv den senaste tiden. Ingen golf och inget Morganåkande. Vädret har i och för sig varit ganska tveksamt, så det har nog inte varit någon större förlust.

Allt nog, i morse kände jag mig ganska hyfsad så jag beslöt mig för att gå ut i garaget och smörja framvagnen på vår Morgan. Det var visserligen bara 100 mil sedan sist, men framvagnen på Morganbilar kan man aldrig smörja för ofta.


Säkerheten är viktig!
Det är inget stort jobb, men framtagning av domkraft, pallbockar, fettspruta, torkpapper och omklädsel till blåställ måste trots allt göras. Plus en mössa på huvudet så att inte allt överflödigt fett hamnar i håret.
Förra gången jag skulle smörja framvagnen var jag tvungen att åka ner till Steve och hans grabbar på English Car Care. Smörjnipplarna var dels för små och dels placerade på ett sätt så att jag inte kom åt dem.
Efter att de bytt ut dem mot nipplar som var vinklade 45 grader var det ganska lätt för mig att själv utföra detta arbete, som man måste göra alltför ofta.


Ny nippel.
Enligt instruktionsboken ska framvagnen smörjas varje 1000 mile, d v s var 160 mil. Trots de nya nipplarna kan det vara svårt att få in fettet. Du måste hålla munstycket på fettsprutan EXAKT rakt mot nippeln annars kommer fettet utanför, vilket är mycket irriterande.


Här var det jobbigt.
På bilens vänstra sida fungerade det direkt, men på den högra så kom fettet vid sidan av flera gånger. Det är nästan så att man behöver gummiarmar, och helst tre, för att få det att fungera. Genom att vrida nippeln lite så lyckades jag till slut få in fett även på den högra sidan.
Till skillnad från vår tidigare Morgan +4 från 1959, så finns det på vår Roadster endast smörjnipplar på undersidan. Det underlättar! Men, jag fick nog pumpa 10 till 15 gånger med fettsprutan innan jag upptäckte att fett trycktes ut någonstans och att jag pumpat in tillräckligt.

Nu till lite trevligare saker. Igår beställde jag lite godis till Moggen. Från Librands i UK beställde jag ett stormcover och doorchecks. Stormcover är ett litet skydd, som man sätter över kupén, med eller utan sufletten uppfälld, för att skydda mot nedfallande kåda från träd eller fågelspillning, när bilen står ute under natten. Att få sådant på en textilsuflett är inte kul och mycket svårt att få bort.
Rostfria doorchecks är ett alternativ till de läderbitar som finns i dörrarna för att de inte ska öppnas för mycket. Fördelen med doorchecks är att dörren blir i öppet läge, när du öppnat den. En stor fördel när du stiger in eller ur bilen eller när du håller på att jobba med något inne i bilen.
Från Morganfabriken beställde jag två quarter panel protectors i rostfritt, som ska skydda kanterna på lädret på baksidan av dörrkarmen. Dessa får mycket stryk vid in- och urstigning av bilen och blir med tiden nerslitna. Avslutningsvis beställde jag också en stickad mössa, med påsytt Morganemblem, som jag kan använda vid färd när inte skinn huvan behövs. Inte nog med det, jag kan också ha den när jag spelar golf under blåsiga höstdagar och samtidigt göra lite reklam för Morgan. Gratis förstås, men det är det värt!

Så, torts förkylnig har det hänt lite när det gäller Moggen och på tisdag ska vi spela golf på Vasatorp TC.
Men först ska vi fira Evas födelsedag imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar