tisdag 31 juli 2012

Some goodies for our MOG

Quarter panel protectors and door checks - 2012-07-31
Det tog bara ett par dagar efter att jag beställt prylarna via nätet innan UPS var här och lämnade dem. Det var lika snabbt från bådeLibrands och MMC. Utöver rubricerade grejer beställde jag också ett stormcover till bilen. Bra att ha när man lämnar bilen under ett träd över natten någon gång.


Det är bland annat kanten på klädseln,
 som ska skyddas av protectorn. På bilden
ser man att det redan finns början till slitage
precis bakom dörrlåset.
Jag inledde arbetet igår med att börja montera quarter panel protectors eftersom jag fått för mig, enligt flera trådar på TM (http://www.talkmorgan.com/), att dessa skulle vara enklare att montera än door checks.

Fina grejer från MMC.
Det var på högersidan jag började och satt länge och förde den rostria protectorn upp och ner över dörrkarmen. Hur jag än prövade så fick jag inte den att ligga dikt an hela vägen. Mina praktiska kunskaper är förvisso inget att skriva hem om, men det här borde jag väl klara, tyckte jag. Går det inte på vanligt sätt kan man ju alltid försöka med lite milt våld. Sagt och gjort, jag gick flera vändor mellan skruvstädet och bilen. Det är allmänt känt att rostfritt inte är speciellt lättarbetat, men det gick faktiskt att trimma plåtbiten till rätt form med hjälp av skruvstädet och en polygriptång.
De i plåten förborrade hålen passade naturligtvis inte till de på fabriken borrade hålen till klädseln. Det hade jag int förväntat mig heller, så det skulle bli nödvändig att borra nya hål. Det senare är aldrig kul då det alltid föreligger en risk att man borrar fel.




Är faktiskt nöjd med resultatet.
Men genom att ta det lugnt och markera väldigt noga var hålen skulle borras, så fick jag till högersidan efter ett tag. Med protectorn till vänstersidan visade det sig vara mycket enklare. Något våld behövde här inte vidtagas eftersom passformen var i det närmaste perfekt. De små glipor som fanns försvann när jag spänt skruvarna ordentligt.
Det här fick räcka för idag och stolt som en tupp berättade jag för Eva vad jag åstadkommit.

Imorgon (läs idag) var det dags att montera door checks. De har till uppgift att hålla dörren i ett öppet läge.


En sådan strap kan inte hålla dörren i ett öppet läge.
Detta låter sig inte göras med den läderstrap, som sitter på bilen när den lämnar fabriken. Detta är mycket irriterande, både när man ska stiga i och ur bilen och när jag behöver göra något i sittbrunnen och ha dörren öppen.


Rostfria door checks från Librands.
Mina door checks och mitt storm cover köpte jag av Rob Wells på Librands (http://www.librands.co.uk/). Har handlat av honom tidigare (runda backspeglar) och det har alltid fungerat oklanderligt, även om det inte är speciellt billigt. Men, man får väl vad man betalar för, heter det ju.

Det finns mycket intressant information att hämta på Talkmorgan och det finns även "trådar" som handlar om just montering av t ex door checks. På en sådan tråd hade jag läst om några, som haft en del problem med att montera sina door checks, så jag var lite bekymrad för om jag skulle klara det här på egen hand. Jag menar har andra haft problem, hur skulle det då bli för mig. Igår ringde jag därför min golfspelande och mopedägande kompis Peter, som tillika är ingenjör och därmed begriper sig på sådana här saker bättre än vad jag gör.
Peter dök upp i mitt garage vid 11-tiden i förmiddags och tillsammans läste vi igenom instruktionerna som medföljde mina door checks. Allt verkade klart och tydligt så jag satte igång med att skruva loss läderstrapsen, med Peter som moraliskt stöd. Att montera door check på vänstersidan gick ganska snabbt. Visserligen stod det att man skulle borra med en 3 mm borr exakt 30 mm in i befintliga hål i dörren, men eftersom både befintliga och de nya skruvarna var lika långa, så tyckte jag inte detta behövdes. Men det visade sig att, när jag skulle skruva i och spänna de nya skruvarna, så var det väldigt tungt att spänna dem helt. Det är tydligt att man ska följa instruktioner till punkt och pricka, så jag skruvade av allt igen, borrade upp hålen och skruvade fast skruvarna igen. Nu fungerade det perfekt!




Båda door checks monterade utan missöden.
Har man monterat en så är det alltid lättare att montera den andre. Så var det även i det här fallet och de betänkligheter jag haft inledningsvis visade sig vara helt obefogade.
Nu kan båda dörrarna öppnas och bli öppna plus att lite mer "gliiter" i bilen inte skadar.
Mitt självförtroende när det gäller praktiska saker har stärkts väsentligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar