lördag 1 september 2012

Linksgolf i Skottland nästa vecka

Har saknat Skottland länge - 2012-09-01
Det är några år sedan jag var i Skottland och spelade golf senast. Under mellantiden har jag varit i Italien, Portugal och Spanien och spelat, men ingenting går upp mot Skottland, åtminstone inte för mig. Trots det osäkra vädret! För några veckor sedan övertalade jag min golfkompis Peter (han var inte svårövertalad) att åka med en vecka till Prestwick.
Så, nu på måndag drar vi ivaäg. Vi flyger till Edinburgh där vi hyr bil och förflyttar oss sedan till Ayr, lite söder om Prestwick. Här ska vi bo sju nätter på B&B på Kensington House, som har många fina referenser. Bara frukosten i Skottland är ju något alldeles extra.
Jag har beställt resa och starttider från Roland Holm (www.spela_golf.com) som vi anlitat flera gånger tidigare.
De banor vi ska spela är:
Prestwick St Nicholas
Kilmarnock Barassie
Western Gailes
Dundonald Links

Alla dessa banor har jag spelat vid tidigare besök och hoppas att Peter ska gilla dem. Prestwick St Nicholas spelar vi två gånger, för där har jag lyckats scora vid några tidigare tillfällen . Får se om jag lyckas med det i år.
Vi har pratat om att åka golfbil några gånger, men det visar sig att den enda banan som hyr ut bilar är Dundonald Links. Peter får alltså hyra en byggy och jag får bära min bag de flesta rundorna.

En dag tänker vi ta paus och turista lite, åka och besöka Troon och Turnbride, där vi inte har råd att spela. Men titta och kolla shopen går ju bra. Kanske kan vi hitta någon Morgandealer eller någon nogging där jag kan träffa Morganfolk
.
Linksgof är kul! (när det går bra!)

1 kommentar:

  1. Hej Kenneth!
    Scotland är fantastiskt vare sig man golfar eller ej. Jag är halvscotte, gärav namnet. Min mor är uppväxt där. Har varit där, åkt runt ett par gånger, Har tyvärr ingen kontakt med släkten där, dock med några av dem som emigrerat till Canada. Spelade golf på en familjebana utanför Inverness. Pay and play. Nog den enda banan av det slaget jag hittat. Jag saknar Green card så jag får inte spela på så många banor. i Canada var det dock inga problem om man hade en lic. spelare med sig. Ben Ness är ju vintersportort men sommrarna så är det ett eldorado för skärmflygare. Flyger inte själv men det är häftigt att se på.

    Ha de!

    SvaraRadera