torsdag 7 mars 2013

Joes garage och Jaguarer

Förgasarinställning på en E-type - 2013-03-04
En gång varje månad har Jaguarklubben en träff hos Joes Garage i Furulund, utanför Kävlinge. Även jag, som inte är medlem, är välkommen dit. Jaguarer har dock alltid varit bilar som fascinerar mig och det finns alltid någon av besökarna man känner.


Dubbla bakhjul för att få bra grepp vid Hill Climbs!
Redan inne i fikarummet finns en cykle car, som ska föreställa en SS. Så airen av Jaguar finns naturligtvis i hela den stora anläggningen.
Efter mingel i den stora bilhallen, där många dräglade över de fina bilarna, så var det dags för dagens tema: förgasarinställning på en 1969 års 4,2 liters Jaguar E-type. Som de flesta vet så är denna motor bestyckad med 3 st 2 tums SU-förgasare. Som, vad han nu heter, berättade, så var det inte lönt att börja finlira med förgasarna innan tändinställning med rätt brytaravstånd var gjort. Detta var dock avklarat när man började pilla med förgasarna. SU-förgasaren är den bästa förgasare som någonsin gjort, allt enligt han som hade hand om det.


Vacker bil.
Den aktuella bilen skulle in till Bilprovningen någon dag senare, så syftet var att trimma in förgasarna så att det resulterade i en CO-halt som understeg 4,0. Mekanikern berättade att bilar från dessa årgångar måste ligga runt 7 eller 8 för att gå riktigt bra, men eftersom SBP vill ha det som de vill, så får man vara lit av en ögontjänare. Efter besöket hos SBP justerar alla tillbaka förgasarna i alla fall.


Tre stora SU:s.
Det var ett stort intresse och mycket intressant att både lyssna och se hur man fick förgasarna att "lira" tillsammans. Tänk vad lätt det ser ut när det är proffs som håller på att skruva.
En av killarna på Joes Garagr, Björn tror jag han heter, berättade att tre nya 2 tums SU-förgasare inklusive insugningsrör, går loss på 50 lakan. Häftigt! Nu är det väl få som behöver köpa helt nya förgasare och reservdelar till befintliga är lätta att få tag i.


Snygg spis!
Med sina två överliggande kamaxlar och snygga kamkåpor är en E-typemoter riktigt vacker!



Karossen nu hel och fin.
Långtidsprojektet med renoveringen av en av de tidigaste E-typerna i Sverige fortskrider och nu är det mesta i karossen färdigsvetsat. Motorn finns för närvarande i England för helrenovering och kommer att återfås om något halvår.

Ute i bilhallen severades kaffe och bullar och minglandet och pratet om Jaguar fortsatte ut på kvällen.

Kul och intressant med sådana här träffar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar