onsdag 27 mars 2013

Att snygga till hallen.

Slit och släp! 2013-03-18/26
Eva, min hustru, har några år tyckt att vi skulle fräscha upp hallen i vårt hus. Jag har delvis delat hennes uppfattning, men kanske inte tänkt att jag skulle göra det själv. Det finns ju något som heter Rotavddrag, som i mitt tycke vore en bra lösning.
Men, när jag kunde konstatera att långtidsprognosen, vad gäller vädret, pekade på att det varken blev aktuellt med Morganåkande eller golfspel så tänkte jag om. Istället för att gå här hemma och känna mig uttråkad så kunde jag ju faktiskt göra något nyttigt för en gångs skull istället för att bara leka.
Efter gymet förra måndagen, den 18:e mars, så kände jag mig full av energi och beslöt mig för att sätta planen i verket. Första åtgärden var att tömma hallen på byrå, spegel, klädhängare, stol och en hel massa tavlor.


Mycket pyssel med inplastning.
När hallen var röjd tog jag bilen och åkte ner till Bauhaus. Här inhandlade jag utrustning och material till Steg 1 nämligen att plasta in alla dörrarna (någon tyckte att jag kunde lyfta av dem istället) och sedan täcka in hela golvet med målarpapp. Bara det var jobbigt!

Steg 2 bestod i att tvätta tak och väggar med målartvätt. Även det var jobbigt. Att tvätta i taket när vatten rinner ner längs ärmarna ända ner i armhålorna är inte heller speciellt behagligt. Det positiva var att jag efter tvättningen, och med Evas goda minne, kunde konstatera att taket faktiskt inte behövde målas.

Under Steg 3 fick jag användning för några hundra meter maskeringstape för att skydda värmepump, fönsterlister, eluttag och annat som helst inte skulle bli nerkladdat under målningsfasen. En försvårande omständighet var att Eva nu ville byta färg på väggarna till ickevitt. Hur skulle jag fixa det utan att kladda ner det fina vita taket. Tänkte och tänkte! Sådant tar ju tid. Emellertid kom jag på att om jag satte en tunn pappskiva mot taket och målade den översta delen av väggarna med pensel så skulle det nog minska kladdet. Visserligen hade Eva en reservplan, vilket hon brukar ha, och det var att sätta upp sådana här frigolitlister i taket. Det blir faktiskt både snyggt plus att det döljer eventuella fläckar i taket av väggfärgen. Så det kändes ganska tyggt.

Steg 4 innebar målning. När väl allt är täckt och jag kunde slabba på med rollern så gick det faktiskt ganska fort. Nu hade det vänt och jag var på väg åt rätt håll. Framåt! Målningen av hela hallen, inklusive spackling av en massa hål från mollypluggar och spik, tog endast tre-fyra timmar.

Steg 5 är ganska tradigt och också många gånger frustrerande, nämligen att såga till och spika nya dörrfoder och golvlister. Dörrfoderna är väl OK, men golvlisterna är inte att leka med.
Vad jag talar om är alla hörn. Och, då Eva valt profilerade golvlister så kanske ni förstår hur lätt det är att geringssåga dessa så att det blir snyggt.


Raka lister och 90 grader gick någorlunda lätt.
Lägger man då till att den förbannade geringssågen har en benägenhet att "hugga" hela tiden med följd att varje sågning tar fem minuter, så kan ni kanske känna den irritation, som jag kände.

Till slut så kom dock dörrfoder och golvlister på plats.
Nu är det ju inte bara jobb, det för också med sig kostnader. Inte bara för färg, papp, plast, penslar, rollers och makeringstape. Onej, nu skulle vi ha nya prylar i hallen också. I helgen åkte Eva och jag därför till bland andra IKEA i Helsingborg och Sköna Hem i Hyllinge. På IKEA inhandlades en ny byrå, nya takbelysningar samt några smala hyllor som tydligen ska rymma tavlor som ett alternativ till att spika upp dem på väggen.


Fiffig sak, som dels går
att flytta och dels inte
behöver fästas på väggen.
Hos Sköna hem köpte vi en klädeshängare, som faktiskt jag hittade. Jag är stark motståndare till att borra hål i väggar och blev därför glad när jag hittade en klädhängare på hjul. Den har fyra sidor som gör att det blir plats till mycket kläder.
Vad som återstår nu är att sätta upp takbelysningen, montera byrån och sätta upp spegeln. Tanken var att kasta ut även vår spegel i furu, men den är faktiskt stor och bra och passar i hallen. Istället beslöt vi att slipa lite lätt på träytan och sedan lasera den i någon "klatschig" färg. Även detta är en uppgift som återstår.
Allt ska vara klart på skärtorsdagen, för på långfredagen får vi gäster.

Och, jag har gjort allt själv och är ganska stolt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar