onsdag 8 maj 2013

Morgans for charity

Fem engelska Morgans till Nordkap 2013-05-07
Fem deltagare från England är i full färd med att åka i fem Morganbilar tur och retur Malven - Nordkap för att samla in pengar till förmån för Marfans Syndrome. I samband med resan kommer de också att besöka de Morganåterförsäljare som finns längs vägen. Full information om när, hur och varför resan görs hittar ni på: http://www.drivenatheart.co.uk/category/diary/ Med under hela resan är också en följebil med ett filmteam, som dokumenterar resan och lägger ut bilder på nätet var och varannan timme. Det går också att följa dem på Twitter, vilket framgår på hemsidan.
Först trodde jag att förarna åkte i sina egana bilar, men det visar sig att Morgan Moror Company ställt fem splitter nya bilar till förfogande, en av varje modell. Det förklarar kanske också varför både Morgan Motor Companys nyutnämnde VD och även dess finanschef utgör två av deltagarna. De övriga tre är kända Morganprofiler i England, som också är initiativtagare till Morganforumet TalkMorgan (www.talkmorgan.com).

Kan vara en +4 samt en Aero.

Nya +8:an, Roadster 3,7 och 3-wheeler.
På Björn Roxlins initiativ var naturligtvis MOG of Sweden South:s medlemmar inte nödbedda att ställa upp för att följa gruppen en bit i Skåne. Efter täta rapporter hängde Morganbilar på gruppen vid Svågertorp, Löddeköpinge, Glumslöv och Ängelholm. En stor del av sträckan kördes på motorväg där hastigheterna växlade mellan 100 och 140 km i timmen. De har inte tid att ligga och finåka då dagsetapperna ligger runt 60 mil samtidigt som de ska stanna och vara sociala och samla in pengar hos Morganhandlare med jämna mellanrum.

Stor uppslutning av skåningarna.
Målet för dagens etapp var Kvinnaböske Krog utanför Hjärnarp. Här parkerade vi, där det gick, utanför krogen, där engelsmännen skulle äta middag och övernatta. Det första engelsmännen gjorde var att gå in i baren och hämta var sin öl, vad annars?
Nu följde ett intensivt minglande både skåningarna emellan och mellan oss och engelsmännen. Själv tyckte jag det var speciellt kul att träffa Simon, Boshly och Aeroman, som deras alias är på TalkMorgan och som jag haft ett antal kontakter med.


Boshly, 2:a från höger, berättar för de intresserade.


Aeron är kanske inte just min favorit, men visst är den häftig.
Intresset för de nya Morganbilarna var naturligtvis stort och inte minst Morgans nya trehjuling väckte stor uppmärksamhet.



Propert klädd!
För att riktigt hedra engelsmännen hade jag dagen till ära klätt mig i ett par byxor från Loud Mouth, som kan inhandlas från Arveheim Golf i Helsingborg (www.arveheim.com). om ni nu vågar bära dem!



Gult plan mot blå himmel.
Värden på Kvinnaböske krog är från Nya Zeeland och som känner de flesta i trakten. Så helt plötsligt dök det upp en trickflygare, som gjorde diverse konster med sitt flygplan ovanför oss. Det var en kompis till krögaren som även han brukade flyga samma plan.



Björn Roxlin undrar om det smakde bra.
Nu började många bli hungriga och krogen hade därför ordnat en grillbuffé där hela sällskapet kunde ta för sig. Mot en kostnad förstås! Måltiden intogs utomhus i trädgården. Det var ju sol och 20C.



Potent sak!
När de flesta avslutat sin måltid och fortsatte sitt minglande så hörs plötsligt ett dovt muller i fjärran. Det blir allt starkare och in till krogen kommen en blå bil. Inte vilken bil som helst utan en Koenigsegg, med direktören själv vid ratten.


Direktören själv i ljusblå skjorta.
Nu blev det rusning från folket där alla slet fram sina kameror. För egen del har jag aldrig sett en sådan här bil i verkligheten och knappt heller på bild. Nu tror jag emellertid inte någon av de närvarande var direkt spekulant eftersom en sådan här leksak kosta FEMTON miljoner kronor. Vem är det egentligen som har råd att köpa sådana fordon? Araber, golfspelare och filmskådespelare, ja och så förstås Zlatan.

En sådan här bil kan ägaren inte lämna för service till närmaste bilverkstad. Någon påstod att när en Koenigsegg ska servas så flygs den in till Ängelholms flygplats där den sedan hämtas av personal från fabriken, som sedan servar och skickar tillbaka den samma väg. Otroligt!


Koenigsegg med sin lille son.
Någon av engelsmännen fick också ta sig en provtur i bilen och som tack för detta så erbjöds Koenigsegg en provtur i trehjulingen. Han verkade gilla åkturen. Inte så konstigt förresten, den är ju för guds skull öppen!

Det hade varit en strålande fin och händelserik dag så när klockan närmade sig 1930 så tyckte Ola och jag att det var dags att dra tillbaka söderut, Ola i sin +4 och jag i vår Roadster.

Kanske, kanske får Ola också tag i en Roadster vad det lider.
Han hoppas på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar