tisdag 21 maj 2013

Trettio mil i Morganen

Först Mölle sedan Billesholm 2013-05-16
Väderutsikterna för i torsdags var strålande, så redan på onsdagskvällen bestämde jag mig för att köra en lång tur med Moggen. Sidorutorna plockades av för idag skulle jag köra själv. Eva är inte så glad i att åka utan sidorutor då det blåser för mycket då. Tycker hon!
Vart jag skulle köra hade jag, som vanligt, inte bestämt utan körde iväg lite på måfå. Färden gick via Röstånga, Nackarpsdalen, Klippan, Östra Ljungby, Munka Ljungby, Ängelholm, Farhult, Jonstorp, Svanshall, Arild för att sedan tillfälligt avbrytas i Mölle.


Ganska lugnt och stilla då turisterna ännu inte börjat invadera byn.
Nu var klockan halv ett och jag började bli hungrig. Nere i hamnen var restauranger och caféer öppna så jag beställde en sillmacka och en Ramlösa. Betalade 25:- för Ramlösan, vilket jag tycker är too much.
När lunchen var avklarad strosade jag omkring i hamnen och filosoferade en stund för att sedan dra vidare hemåt.
Det är mysigt att köra längs kustvägen mot Helsingborg och passera alla samhällena på vägen. Vid Vasatorp övervägde jag att dra ner på motorvägen för att kunna fläska på lite, men ångrade mig och körde istället via Mörarp och Tågarp tillbaka till Lödde. Det är visserligen kul att köra fort, men mysigast är att köra runt 70-80 på småvägar.
Vid hemkomsten konstaterade jag att jag faktiskt kört 20 mil under dagen. Skönt att jag smort framvagnen dagen innan. Morganens king-pins är den svagaste länken på hela bilen och behöver smörjas ofta.

Billesholm
Eva skulle sluta tidigt idag och vi hade pratat om att åka ner till Bjärred och köpa mjukglass i kiosken vid den gamla stationen. Fina kvällar, som denna, brukar det komma flera kul bilar och motorcyklar till Bjärred i samma ärende som oss.
Innan Eva hann hem hade jag kontakt med en bilkompis, Ronnie, som berättade att det var en bilträff i Billesholms Folkets Park på kvällen. Det kunde väl vara ett lämpligt utflyktsmål, vilket Eva höll med på. Innan vi körde monterade jag sidorutorna igen för Evas skull. Vilken omtänksam man hon har!


Många satt framför dansrotundan och den gamla scenen och fikade.
Den här folkparken måste vara kulturbevarad på något sätt. Det är ett mysigt ställe, som påminner om när jag var jätteung och brukade vara i Skogslund i Åstorp varje första Maj. Skogslund finns däremot inte kvar längre.


Grönt och lummigt denna sommarkväll.
Träffen började officiellt klockan 18 och när vi kom fram en halv timme senare så verkade hela parken vara full av bilar. Det var dock ordning och reda, med flera funktionärer som anvisade var folk skulle ställa sina bilar och MC. Européer för sig och amerikanare för sig.


Trångt men mysigt!
Till slut så lyckades vi pressa in oss mellan en Ford och en FIAT 600 och stod nästan uppe i en rabatt. Det kom allt fler bilar och till slut så fanns det flera som parkerat bakom oss så att vi inte hade någon möjlighet att köra iväg när vi ville. Men, vi hade inga tider att passa så det var bara att gilla läget.


Eva och Lars.
Vi var inte de enda som kommit i Morgan då vi träffade på Tommy med fru från Kvidinge och Lars från Eslöv med sina röda respektive gula Morgans.


Köerna till kioskerna var långa.
Jag började bli hungrig igen och det fanns två kiosker där man både kunde köpa korv, mackor och glass.


Visst blir man nostalgisk.
Köerna var emellertid alltför långa för tillfället så vi satte oss på en bänk framför gamla scenen och lyssnade på 50-talsmusik och tittade på folk. Bland annat spelades i högtalarna Corina Corina, en låt som jag dansade mycket till i Folkparken i Helsingborg när jag var 14-15 år.


Stor och välputsad.
Efter en stund hade köerna minskat något så när jag gick omkring och tittade på bilar ställde sig Eva i kön och kom tillbaka med var sin glass, äta fick vi göra när vi kom hem. Vi satte oss återigen ner för att inmundiga våra glassar och intill stod en väldigt fin metallic grön jänkebil, en Cadillac Coupé. Kanske var det en de Ville, men är inte säker då jag inte känner till alla modeller som Cadillac gjorde.

När klockan närmade sig halvåtta så började allt fler dra sig hemåt. Helt plötsligt fanns det plats för oss att krångla oss ut från parken och ta oss tillbaka till Lödde.
Om jag förstod Ronnie rätt så arrangeras dessa träffar den tredje torsdagen varje månad under sommaren.
Allt är väldigt anspråkslöst och gemytligt så träffen rekommenderar jag gärna.

Tillbaka i Lödde, efter totalt 30 mils färd i riktigt sommarvärme. Några tusentals flugor fick dock sätta livet till och vindruta och framskärmar var nu i ett skick som måste saneras.
Och, det lilla besväret är det väl värt!

1 kommentar: