söndag 2 juni 2013

Fler rundor på Vasatorp TC

Golf är kul igen - 2013-05-31
Att golf är en mental sport är väl allom bekant. Tappar man lusten och motivationen är det svårt att få spelet att fungera. I början av året kunde jag helt plötsligt konstatera att mitt hcp höjts två slag. Visserligen rapporterar jag in i stort sett alla ronder jag spelat och fjolåret var väl ingen höjdare, så det beror nog på det. En höjning var nog rätt medicin för mig, några dubbelslag är aldrig fel när självförtroendet är lågt.
Men, några av mina golfkompisar har inte rapporterat in ett enda resultat och deras hcp höjdes inte. Vet inte riktigt hur det nya systemet fungerar, men bryr mig inte så värst om jag har 16 eller 20 i hcp. Även om det förstås är väldigt kul de få gånger jag sänker mig.
Tycker jag lär mig en hel del när jag tittat på golf på TV och försöker träna på vissa saker på Vasatorps fina träningsområden. Varje måndag kl 1730 ska jag på golfkurs med mitt barnbarn Max i Höganäs. Då passar jag på att först äta lunch med någon golfkompis på Vasatorp för att därefter ägna mig några timmar åt att chippa, pitcha, slå några bunkerslag och att träna puttning. Det ger faktiskt resultat för de senaste ronderna har jag varit väldig nöjd med det korta spelet.
Förra veckan spelade jag TC både på fredagen och på lördagen. På fredagen spelade Eva och jag med två för oss helt obekanta personer av det manliga könet. Trevliga killar med lägre hcp än vad jag har, men där jag ibland lirade vissa hål betydligt bättre än vad de gjorde.


Eva på TC:s 4:e, ett korthål på 168 meter från tee 57.
Nu för tiden är mina förväntningar inte så stora så när jag landade på 31 poäng och vann över hustrun, så kände jag mig ganska uppåt.

Två som fick stryk!
Dagen efter skulle jag spela med Håkan "John Daly" Andersson och Bertil. Just nu är det Bertil, som med sina 17 i hcp, är gruppens "låghandicappare". Han gick också ut starkt och hade fått ihop 13 poäng redan efter 5 hål. När Håkan och jag spelar så ligger det till så att den som förlorar måste bjuda den andre på kaffe och bakelse. Det är alltså väldigt prestigefyllt varje gång vi möts. Efter nio hål ledde Bertil klart, jag var tvåa medan Håkan, som inte hade spelat något vidare, låg sist. Men under de sista nio kom både Håkan och jag in i en bättre rytm och fick bättre flyt. Det blev allt jämnare desto längre ronden fortskred och i mål visade det sig att jag, med mina 30 poäng, vunnit över båda två. Det blev alltså bakelse för mig igen och jag är säker på att Håkan vill få en snabb revansch.

Banan blir i ett allt bättre skick även om jag fortfarande tycker greenerna är lite tröga. Men , man är väl lite försiktig med klippningen nu i början på säsongen.

Skönt i alla fall att det är kul med golf igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar