lördag 23 november 2013

Eva ville shoppa

Höganäs 2013-11-23
Trots att det var lördag och sovmorgon vaknade vi tidigt. Det första Eva sade när hon vaknade var att hon behövde göra en del inköp och föreslog därför att vi bland annat skulle åka upp till outletområdet i Höganäs. Så fick det bli. Här finns nämligen butiker med utbud som intresserar oss båda.

En av flera outletbutiker.
Allra först ville Eva titta på lite glasgrejer. Jul med barndop ska firas hos min sons svärföräldrar nere i Frankrike och Evas uppfattning var att någonting från Orrefors skulle vara en lämplig julklapp till nämnda svärföräldrar.

Många kända formgivare var representerade.
Det fanns verkligen mycket att titta på i butiken, inte minst konstglas. Många saker förstår jag inte hur de har kunnat skapa. Som den här grejen, med färgat glas innanför och transparent på utsidan.

Vacker, tung och DYR.
De här konstverken är väldigt vackra, men kräver nog en plats i ett hem som är lite annorlunda än vårt.
En sak jag, som gammal rockmusiker och Fenderbasägare, skulle kunna tänka mig är en av Kjell Engmans glasgitarrer.

Riktigt fräcka, tycker jag.
Första gången jag kom i kontakt med hans verk var på Öland, där han hade en stor utställning, som till stor del handlade om just gitarrer, mestadels Fender. Gitarrerna på bilden är inte speciellt stora, men kostar trots det 18000:-, vilket är lite too much för min plånbok.

Ni minns väl dessa.
Hur som helst så hittade Eva några Orreforssaker som hon tyckte var lämpliga, dock inte något konstverk i glas. Nu var det bara att betala och bege sig till nästa butik i området.
Precis som förra gången vi besökte den här butiken så fanns det nostalgitablettaskar vid kassorna.

Kolla in det engelska paret strumpor. Kommer att matcha mina byxor!
Nu gällde det ett par lite grövre boots till Eva. Skoaffären, där Eva hittade precis det hon ville ha, var med en förbindelsegång ansluten till en outletbutik med kläder från bl a Oscar Jacobsson. Här finns väldigt många snygga grejer, inte minst Stenströmskjortor till överkomliga priser. Nu har jag emellertid redan en hel del sådana i min garderob, men har sällan längre anledning att använda dem eftersom jag sedan något är fritidsforskare på heltid. Däremot köpte jag ett gäng strumpor att ge som julklapp till någon. Utom de brittiska förstås, dem behåller jag!

Ser inte mycket ut för världen från utsidan.
Efter några turer till några andra butiker i området kände sig Eva redo att lämna. När vi ändå var i Höganäs beslöt vi att göra ett besök i deras trevliga saluhall. Varför finns det inte någon sådan i Helsingborg? Jag bara undrar!

Restaurang på våning två, medan caféet fanns på bottenvåningen.
Det var ju lördag så det fanns mycket folk därinne när vi anlände. Saluhallen är inte jättestor, typ Östermalmshallarna i Stockholm, men här finns en väldigt mysig atmosfär. Jag började bli hungrig och det erbjöds en räkmacka i restaurangen för 169:-. Lite väl häftigt ansåg jag, även om jag inte upplever mig som snål.

Rustik miljö!
Överallt erbjöds det olika smakprov på allt från bröd till såser, något Eva utnyttjade och påstod, efter en stunds ätande, att hon nästan kände sig mätt. Själv är jag försiktig med "konstig" mat d v s sådant jag inte vet vad det är. Det kan ju smaka "rälit"! Däremot blev jag lite frestad av utbudet i köttdisken. Här fanns till exempel leverkorv, som jag inte ätit på länge samt en massa andra godsaker.

Frestande!
När Eva var nöjd med att ha inhandlat ett surdegsbröd, så tyckte hon att vi kunde åka tillbaka till Lödde. Vi tog vägen ner om centrala Helsingborg, där jag stannade till utanför Konserthuset. Eva undrade vad jag skulle göra nu. Jo, Kafferepet ligger ju alldeles intill och där köpte vi frallor, två bakelser, ett wienerbröd (till mig) och en lussekatt.

Är det lördag så är det!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar