lördag 2 november 2013

Ny investering till garaget

Ett absolut måste i garaget - 2013-11-01
För några veckor sedan pajade min garagedomkraft. Helt plötsligt trycktes all hydraulolja ut på golvet.
Den hade säkert gått att laga, genom att byta packboxar, men den hade gjort tjänst under drygt 25 år så jag ansåg att den hade gjort sitt.

Biltema i Lund finns på Gastelyckan.
Vid min koll på nätet hittade jag mängder med domkrafter i olika prislägen. Även om jag ibland känt mig tveksam på kvaliteten på Biltemas grejer, så blev det trots allt dit jag begav mig. Innan jag åkte iväg baxade jag in min gamla domkraft i bilen. Den väger nog runt 60 kilo och det var inte lätt att ensam lyfta upp den i kofferten på Audin och nästan lika svårt var det att lyfta av den när jag anlände till Sysav i Lund.

Till sist hittade jag fram.
På Biltema finns det massor av saker som inte har ett dugg med bilar att göra och nästa steg blir väl att de införlivar livsmedel i sortimentet. Efter lite sökande i butiken hittade jag dock fram till ett hörn där det stod en gammal PV och en stor skylt med BILVÅRD.

Ett tiotal att välja på.
Var är priset på nummer 8?
I butiken fanns ett brett utbud av domkrafter i prisklasser från några hundralappar upp till tretusen. En garagedomkraft är definitivt en sällanköpsvara och därför är det dumt att snåla och sedan ångra sig någon månad efteråt om man köper en för liten modell. Jag vill ha rejäla prylar när jag jobbar i garaget. Mina krav på en ny domkraft var dels ett den skulle vara förhållandevis låg, eftersom en Morgan är låg både fram- och baktill. Ett annat krav var att den skulle kunna lyfta högt.
Det fanns några stycken som såg kraftiga och stabila ut. Alla, utom en, lyfte dock max 50 cm. Men så hittade jag en som lyfte 86 cm, som var märkt med nummer 8. Prisskyltarna visade bara produkter med nummer 1 till 6. Emellertid, när jag gick runt till baksidan av skyltarna så fanns även 8:an med.
Och, självklart var det också den dyraste då den betingade ett pris av 2.999:-.

Stor, tung och otymplig!
Men, det kunde inte hjälpas. Här fanns en som uppfyllde mina krav så det fick bli affär. Bara domkraften väger 50 kilo och förpackningen omkring fem, så jag fick uppbringa alla mina begränsade krafter för att lyfta in den i bilen.

Lyfter riktigt högt, vilket kan vara bra ibland.
Det var inte lättare när jag kom hem, då jag fick släpa in den i garaget och nästan blev svimfärdig.
När jag monterat och satt på hävarmen så fick jag först lufta systemet innan den fungerade. I instruktionerna stod också att alla rörliga delar skulle smörjas före användandet, vilket jag naturligtvis gjorde.
Så nu är allt klart för att lyfta upp vår Morgan på pallbockar så att vinterpysslet med polering, vaxning, läderbehandling och annat kan ta sin början.
Nu har jag en ny rejäl domkraft.
Det är både jag och förmodligen grannarna också väldigt tacksamma för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar