söndag 27 oktober 2013

Tvätt av suffletten...

...på vår Morgan - 2013-10-24
Det börjar bli dags att förbereda bilen för vintern. Första insatsen är då, i mitt fall, att först tanka den full med bensin och sedan tvätta den, innan allt vinterpyssel i garaget tar sin början.

Nu ska BRUM pysslas om.
Jag passade på att handla hem en massa Meguiars bilvårdsprodukter när Mekonomen lämnade 20% på allt de hade i butiken för några veckor sedan, vilket bör hjälpa mig att hålla mig sysselsatt i garaget under regniga höstdagar.
Redan i våras köpte jag hem, polish, vax, läderrengöring och en massa andra grejer, bland annat rengöringsmedel och impregneringsmedel till suffletten.

Medel utan bruksanvisning.
Meguiars har instruktionsfilmer på nätet som visar hur man ska använda i stort sett alla deras produkter, men inte när det gäller medlet för suffletttvätt. Men eftersom jag ändå skulle tvätta bilen så tänkte jag att jag nu var tvungen att även fixa cabben.

Jag snålade inte på tvättmedlet.
Jag började spraya överallt på suffletten och visste inte hur mycket jag skulle använda. Men avsikten måste ju vara att hela suffletten ska täckas med medlet. När jag var klar hade halva flaskan gått åt så det måste ju räcka gott och väl, tänkte jag.
Nästa steg i arbetet innebar att jag, med en mjuk borste, arbetade in medlet i textiltyget. Detta fick sedan "stå och dra" en stund innan jag körde ut bilen ur garaget för att slutligen spola av suffletten tills allt rengöringsmedel försvunnit från tyget.
Med all säkerhet hade jag i alla fall inte använt för LITE tvättmedel, för jag spolade och spolade och spolade under minst femton minuter. Hela tiden rann faktiskt riktigt skitigt vatten och tvättmedel av taket, så suffletten hade nog varit ganska smutsig även om det inte sett så ut. Men så till slut så fanns det inte mer att spola av och jag fortsatte med att tvätta av hela bilen så att den var färdig för polering, vaxning och annat när jag får tid och lust till det.


Nu ska suffletten bli riktigt torr innan jag sätter igång med sista steget, nämligen att impregnera den med Meguiars impregneringsmedel, som det inte heller finns någon bruksanvisning till. Men det lär väl bara att spraya på.
Men, med måtta den här gången!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar