måndag 7 oktober 2013

Höstlöven faller

Spontanbesök i trädgården 2013-10-07
När jag kom hem från mitt gymbesök lite efter nio i morse, var jag som vanligt full av energi. Och, det gäller att ta vara på den så snabbt som möjligt, för annars är det lätt att tröttheten drabbar mig efter mitt tidiga uppvaknande strax efter sex.

Ser prydligare ut när löven är borta.
Det kommer säkert att se likadant ut imorgon.
Så tittade jag ut i trädgården och såg att det fanns en hel del löv överallt. Om jag inte krattar ihop dem innan Eva får reda på det, så vill hon gärna spara dem för att täcka över sina blommor i rabatterna. Jag kan väl förstå hennes synpunkt, men det kommer att falla så mycket löv framöver att det lär räcka och bli över till hennes rabatter.

Räfsade ihop i små prydliga högar.
Det var faktiskt ganska mysigt att gå därute i lugn och ro och kratta och fundera lite över livet. Grannen har fått besök av en mullvad och jag vill helst inte att den tar sig in hos oss. Av en kompis har jag fått låna några mullvadssaxar, som nu grannen lånat. Hoppas han lyckas fånga den.

Ätliga eller ej, ganska vackra är de i alla fall.
När jag går där med min lövräfsa upptäcker jag plötsligt en grupp svampar i gräsmattan. För egen del gillar jag inte alls svamp, förutom murklor, men jag får nog fråga Eva om hon tror mitt fynd är en ätlig typ av svamp.

Ja, så kan det gå när man har lite överskottsenergi. Efter tjugo minuter så var löven borta och förpassade till vår speciella trädgårdstunna, som ska tömmas nästa vecka.
Det gäller att utnyttja den kommunala service man betalar för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar