onsdag 16 oktober 2013

Sista höstturen med Morganen?

Jag behövde ju tanka - 2013-10-14
Tidigare, när vi hade äldre veteranförsäkrade bilar, så fanns det ingen anledning att ställa av dem under vintern. Men, nu när jag betalar full försäkring och skatt för vår Roadster, så kan jag spara en slant om jag ställer av den, åtminstone några månader.

Full tank ska det vara i garaget, har jag hört.
Men, innan jag lyfter upp den på pallbockar i garaget, så vill jag helst fylla upp bensintanken. Jag körde därför upp till Shellmacken och skämde bort BRUM med Shell 98 Super.

Fräck vinkel i fin miljö, tycker jag.
Temperaturen låg omkring 14 C, så jag tog tillfället i akt att köra en liten sväng. Åkte ner till Barsebäcks Hamn, passerade Henrik Stensons nybygge strax före byn och körde vidare ner för att hälsa på en gammal kollega. Han var dock inte hemma varför jag åkte ner till havet och tog några bilder.
På bilen förstås.

Lugnt och fridfullt.
I hamnen rådde höstlugnet. Några turister fanns inte kvar. Byn vilade efter sommarens turistström.
Efter lite filosoferande vid strandkanten fick jag plötsligt ett samtal på mobilen. Det var en annan Morganägare uppe i Karlshamn som blev väldigt avundsjuk när han fick höra att jag var ute och körde öppet. I Karlshamn var det inget köraväder så hans Morgan fick stanna i garaget.
Efter en liten pratstund åkte jag sedan fyra mil längs med havet, förbi Saxtorp och sedan tillbaka hem.

Nu blir det efterhand tvätt, polering, vaxning, smörjning av king-pins och lite annat pyssel innan jag kan lägga "pyjamasen" över BRUM. Några mörka månader ligger framför oss och då kan det vara mysigt att gå ut i garaget, sätta på radion, ta med en termos kaffe och pyssla om sin bil.

Underhåll kan faktiskt vara kul det också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar