söndag 1 december 2013

Med motorsåg i trädgården

Små träd som växer fort - 2013-11-27
Morgansäsongen och i viss mån även golfsäsongen har nu definitivt gått in i sitt slutskede. Det finns visserligen en hel del att ta tag i för mig, när det gäller vår Morgan, men innan dess ville jag bli klar med lite mindre roliga saker som jag bestämt mig för att göra först. Det gäller i första hand två prydnadsträd, ett på framsidan och ett på baksidan av huset. Båda två har växt väldigt fort under året och åtgärdar man inte detta i tid så kan resultatet bli att jag tvingas anlita något proffs på området.
Mina kunskaper om allt som växer är mycket begränsade, ja i princip obefintliga. Det var nog ingen slump att jag under alla åren på Helsingborgs Allmänna Läroverk för Gossar fick betyget B? i biologi.

Massor av flera meter långa smågrenar.
Men, att kapa lite grenar på våra träd borde väl vem som helst kunna göra. Av grannar, med lite bättre kunskaper om sådana här göranden och låtanden, rådde mig att beskära träden hårt. Om det är säsong för denna typ av arbete, vet jag faktiskt inte, men det är värt att prova.

Elektrisk och miljövänlig sak.
I vår verktygsutrustning ingår faktiskt en samling sekatörer av olika storlekar. En liten, en som kan klara av riktigt grova grenar och slutligen en väldigt lång som når högt upp och som har ett snöre som man drar i för att klippa av grenarna. Men detta räcker inte alltid. Det krävs rejälare grejer för att kapa de tjockaste grenarna. En motorsåg! Jörgen, som jag var i Spanien och spelade golf med för några veckor sedan, visade sig äga en dylik tingest, som han gärna lånade ut till mig.

Några grenar borta, men många återstår.
Motorsåg är emellertid en apparat som jag aldrig tidigare använt och det är inte helt ofarligt för en novis att köra med en sådan. Jag var därför väldigt försiktig när jag klättrade upp på stegen, som var lutad mot mitt lilla träd, en blodlönn, för att testa på några grenar.

Återstår mycket klippande och sågande.
Nu handlar det inte enbart om att såga av grenarna. Mycket arbete återstår när de kommit ner på marken. Jag har ingen lust att hyra ett släp för att åka in till Sysav och stå i kö för att bli av med skräpet. Istället har vi, sedan några år tillbaka, en trädgårdstunna som rymmer väldigt mycket. För att få plats med mycket krävs emellertid att de nersågade grenarna kapas för att bli mindre skrymmande.
När alla tjuvskotten är bortklippta så kapar jag de lite grövre grenarna med sekatör storlek två. Dessa lägger jag sedan i Evas skapade vedförråd i garaget (något jag inte gillar alls), så att vi kan elda upp dem i vår braskamin när de torkat.

Snart klart, bara grenarna till höger återstår.
Det blir faktiskt en hel del ved, som resultat efter min bärsärkargång på vårt stackars träd. Eva har nog inte sett detta ännu, då det fortfarande är mörkt när hon kommer hem från sitt arbete. Hon kommer säkert att bli lite upprörd när hon upptäcker vad jag gjort, men hon kan vara lugn.

Nästa höst kommer vårt lilla träd att vara lika stort igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar