lördag 14 december 2013

Lite kultur så här på höstkanten

En dag i Lund - 2013-12-11
Som relativt nyblivna fritidsforskare på heltid, har min kompis Jörgen och jag bestämt att vi ska göra något, minst en gång i veckan. Eftersom bådas våra fruar arbetar, så har vi i princip inga krav ställda på oss och kan därför spendera vår tid efter eget huvud. När vi arbetade hade vi sällan tid eller tillfälle att åka och titta på saker, men hittills i höst har vi faktiskt bland annat besökt det nya Sjöfartsmuseet i Helsingör, gjort studiebesök på Emporia i Malmö och spelat golf en vecka i Spanien.

I onsdags hade vi bestämt att åka till Lund, som är en relativt okänd stad för Jörgen. Direkt efter att ha parkerat på "Gamla Tvätten", där jag läste företagsekonomi vid späd ålder, passerade vi domkyrkan. Vi tog tillfället i akt att göra en snabb visit. Det pågick dock någon form av sakral verksamhet där, så vi stannade ingen längre stund. Domkyrkan kan nog kräva ett eget längre besök.

En hungrig Kvant studerar menyn.
Det var lunchtid och vi vände våra steg mot Lunds trevliga Saluhall. Själv har jag inte varit här på flera år och blev förvånad över hur många restauranger det finns där inne. Det verkade vara fullt precis överallt innan vi fann ett ledigt bord på en restaurang som heter Les Halles. Här inmundigade vi var sin alldeles utmärkt panerad schnitzel med kokt potatis, till det facila priset av 110:-.

Jörgen botaniserar i hyllorna.
Mätta och belåtna gav vi oss ut på sta´n. Kvant hade sett en butiksskylt där det stod GANT och eftersom han är en riktig nörd på Gantprylar styrde vi stegen dit. Här hittade vi många snygga saker, men också till lite frånstötande priser.

Skäms nästan att berätta att jag aldrig varit här.
Nu var det egentligen inte för att shoppa som vi åkte till Lund. Tanken var faktiskt att vi skulle berika oss lite kulturellt.  Och, vad kan då vara mer lämpligt än att göra ett besök på Kulturen? Inträdet var 90 spänn, men för pensionärer kostade det endast 60:-. Jag lämnade fram tre tjugor och fick ett misstänksamt öga från receptionisten. Jag undrade varför hon såg så konstig ut. Då krävde hon, till min stora glädje, att få se min legitimation. Jag tolkar det som att jag ser yngre ut än min ålder eller så var det bara receptionisten som ville smickra mig. Vi hade sedan ett trevlig samtal alla tre, Jörgen var ju också med, men honom frågade hon inte om legitimation!

Spartanskt och tidsenligt.
Vi hade inte fått något kaffe på maten på restaurangen, så första målet på Kulturen var att uppsöka det lilla kaféet inne på området. Till min besvikelse så ingick inte några princessbakelser i kaféets utbud av bakverk, så jag fick nöja mig med en biskvi.

Kiosk från tiden. Nu finns det väl överhuvud taget inga telefonkiosker kvar.
När kaffesuget var släckt så begav vi oss ut på en rundvandring på området. Det blir mörkt tidigt så vi kunde inte tillgodogöra oss all skriftlig information som fanns lite här och var, både utom- och inomhus.
Många gränder och prång.
På Kulturen finns många fina gamla hus bevarade i tidsenlig miljö. En del har nog sitt ursprung där, men en hel del byggnader har stått på andra platser i Skåne och byggts upp igen på Kulturen.

Ett litet hörn i vardagsrummet där man lyssnade på radio i värmen från kaminen.
En del hus var öppna för besökare och innehöll bland annat möblerade rum som visade hur det sett ut i olika hem en gång i tiden.

Antik sätterimaskin
I ett av huset fanns en utställning om tryckerikonstens historia. Både Jörgen, som har ett förflutet som säljare på Matton och jag själv som gammal reklamare, tyckte detta var riktigt intressant. Det fanns, bland mycket annat, gjutformar som användes för att gjuta blytyperna som användes vid tryckningen av böcker. Vi såg massor av mekaniska underverk som var väldigt invecklade och funderade på hur ofta någon av de hundratals rörliga delarna gick sönder.

På Kulturen finns hur mycket som helst att titta på och vi var rörande överens om att vi skulle behöva minst en hel dag för att få möjlighet att tillgodogöra oss allt som fanns. Vi talade också om att åka dit med barnbarnen som, när de tröttnat på att kolla gamla grejer, kan leka på de olika lekplatserna.

Vackert och intimt.
Vi avslutade vår rundvandring på Kulturen på samma sätt som vi inlett dagen i Lund, nämligen genom genom att besöka en kyrka. Det är en träkyrka från 1652 som hade uppförts i Bosebo, som jag inte vet var det ligger, men det fanns nog info om det någonstans. Den är faktiskt fortfarande i bruk och en hel del brudpar väljer att gifta sig i den här lilla kyrkan.

För den som vill bli medlem och få fritt inträde ett helt år kostar det 400:-. Medlem kan du bli antingen i receptionen eller genom att skicka ett mail till medlem@kulturen.com.

För tillfället var nu vår kulturtörst tillfredställd varför vi drog oss mot parkeringen innan P-lisorna gjorde sitt jobb.

Återstår att se vilka utflyktsmål vi ska besöka framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar