torsdag 30 januari 2014

Läst boken, nu har jag sett filmen

Hundraåringen som... 2014-01-28
När jag gick på bio senast minns jag nästan inte. Det var i alla fall väldigt längesedan. Men, Eva hade några biljetter som skulle gå ut den siste januari och tyckte det vore synd om vi inte utnyttjade dem. För tillfället går det många bra filmer överallt och vi bestämde att vi skulle gå och se "Hundraåringen som gick ut genom fönstret och försvann".

Nu finns nästan bara en biograf kvar i medelstora städer.
Idag kan allt bokas på nätet och de som inte har biljetter kan hämta ut de som är beställda i automater i foajén. Nästan som på flygplatserna. Vi skulle se filmen på Filmstaden i Lund, där jag aldrig varit tidigare. Nu har ju filmstaden faktiskt inte bara en biosalong utan närmare bestämt sju stycken.


Det var därför en hel del besökare i foajén där många köpte på sig stora lass av popcorn. Det framkom också att pensionärer numera kan gå och se film till ett lägre pris än andra.

Vacker miljö.
Jag kunde också notera att stolarna blivit bekvämare eftersom de numera också är utrustade med nackstöd.
Miljön i salongen var faktiskt riktigt pampig med vackra väggar och tak som påminde om teatrar från förr i tiden.
När jag var barn inleddes alla föreställningar med reklamfilmer, men detta trodde jag skulle vara borta nu. Men inte alls. Både CocaCola samt Volvo med sin Zlatanfilm visades plus ett antal trailers för kommande filmer.
När man läst boken och sedan ser filmen, som är baserad på boken, brukar man bli lite besviken. Det blev faktiskt inte jag, även om naturligtvis alla detaljer från boken inte fick utrymme i filmen.Robert Gustafsson gör, i mitt tycke, en fantastisk rollprestation men en mask som sminköserna verkligen lyckats bra med. Att filmen är rolig vet alla som läst boken och de som inte gjort det har verkligen missat något. Det är nämligen inte ofta filmer leder till skratt nuförtiden.
Så, har du inte sett den så gå och se den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar