torsdag 30 januari 2014

Veteranbil för 24000

Den säljs av English Car Care och är engelsk 2014-01-30
Åkte ner en sväng till Steve och hans grabbar på English Car Care idag för att få tips om var man kan hitta tidsenliga däck till en kompis MGBGT. Det är alltid kul att titta in hos Steve då jag vet att det alltid finns flera, mer eller mindre, intressanta bilar där.

Ford, Triumph, Rolls, A-H, Bentley m fl 
Mitt på golvet stod en grön liten "pralin", en Ford Anglia från 1958. En av mina bästa kompisar hade en blå motsvarighet när han gick på Teknis i Helsingborg på 60-talet. Steve har en hel del egna bilar, alla engelska, i sina gömmor, men det är sällan han säljer någon.


Hur som helst så var den här lilla Anglian till salu. Förmodligen av utrymmesskäl! Tittade inte så noga på den, men den såg ut att vara i ett fint skick. Steve har säkert full koll på bilen, den är ju engelsk. Eller som Steve uttrycker sig på en skylt på bakkofångaren på en Jaguar "A real Brit, no german shit".

Det finns ofta någon Morgan på besök i Steves verkstad och jag har ofta klagat på att det inte finns en enda skylt eller logo som talar om att English Car Care också arbetar med detta ädla märke. Men nu finns det all anledning att markera detta eftersom English Car Care nyligen har ackrediteras att serva och underhålla Moganbilar av den svenske main dealern i Vetlanda, Classics and Sports Cars.

Nu är ordningen återställd.
Vid mitt besök visade Steve också upp en emaljskylt, som nu pryder väggen i hans verkstad. Nu är detta dock inte någon officiell skylt eftersom Morgan Motor Company är väldigt restriktiva när det gäller utnyttjandet av deras logo och varumärke. Nej, skylten hade Steves flickvän lyckats få tag på i UK någonstans. Jag får nog leta upp en likadan själv.
En sådan skulle sitta bra även i mitt garage!

1 kommentar:

  1. Jag minns det som igår. Året var 1959. Min arbetskamrats föräldrar hade köpt en blå Anglia av den typ som är på bild. Motorn var en 4:a med sidventiler. Jag var ännu ej 18 men fick åka med på utflykter i omgivningarna. En annan Arbetskamrat hade en Opel Kapitän med tre-delad bakruta, Den var något rymligare. Vår chef hade inte samma "vurm" för bilvalet, vi jobbade nämligen på VOLVO. Men det var tider det...

    SvaraRadera