fredag 9 maj 2014

Vårmönstring, bilproving och potatis

UBCC:s vårmönstring 2014-04-27
Det var kallt och blåsigt när jag cyklade bort till Lucy´s café, här i Löddeköpinge, för att kolla starten på rallyt. Att jag cyklade dit berodde på att Eva och jag inte hade möjlighet att delta då vi skulle på familjemiddag tillsammans med svärfar, svåger och svägerska på Tunneberga Gästis i Jonstorp.
Dålig planering, som vanligt.

Några Lotusar och en Jaguar.
De skulle samlas redan klockan åtta på morgonen och när jag kom dit en halvtimme senare så fanns det inte speciellt många bilar där. Men, när jag upp i cafeét och pratade med arrangörerna, så berättade de att starten inte skulle gå förrän vid tiotiden.

Blandad kompott.
Först skulle det minglas lite, både utanför vid bilarna och inne på fiket där det bjöds på frukost. Efterhand rullade det in allt fler bilar av engelskt ursprung. UBCC betyder United British Car Clubs och innebär att alla med engelska bilar, anslutna till någon märkesklubb kan delta. Förmodligen gick det även bra utan medlemskap bara man kom i en engelsk bil.

MGTD utanpå...

...och inuti
Trots att MGCC är en av de största märkesklubbarna i landet så var det, vad jag minns och såg, endast en bil av detta ädle märke som fanns med på startlistan.

Kul med lite ovanliga bilar.
Då var det något bättre bevänt med Morris. Dels kom det en ganska ovanlig sak. Det var en Morris Oxford pick-up. Föraren hade sin hund i passageraresätet, något som är en ganska vanlig syn på den engelska landsbygden.

Kompisar.
Morrismärket fanns vidare representerat av två Morris Minors. Sådana är jag mer eller mindre uppväxt i då mina föräldrar hade fem eller sex stycken när jag var barn.
Det blev väl så småningom upp mot ett 25-tal fordon som mötte upp innan starten gick. Lite dålig uppslutning tycker jag då det dels finns massor av engelska bilar av olika märken på ganska nära håll och dels för att alla borde vara sugna på att köra sina bilar nu när säsongen precis har startat.

Bilprovningen med Mr Brum - 2014-05-05
Nu när vår Morgan blivit servad hos English Car Care, här i Lödde, var det dags att försöka hitta en tid hos Bilprovningen. Direkt när jag kom hem från mitt gympass vid halvtiotiden på måndagsförmiddagen, gick jag in och kollade efter lediga besiktningstider i datorn. Under många år har jag åkt till Landskrona som både ligger nära och brukar ha trevlig personal. Bilprovningen där har nu övergått i privat regi och heter numera Besikta.
När jag upptäckte att det fanns en tid redan klockan 11:40 så bokade jag in den på nätet. Samtidigt betalade jag avgiften, 375:-, vilket var tjugo kronor billigare än om jag betalade på stationen. Glad i hågen åkte jag dit i strålande väder. När jag skulle checka in på deras dator så kom det upp att jag inte hade någon tid. Jättekonstigt tyckte jag och gick in och talade med någon i personalen. Han kollade i sin dator och konstaterade att jag hade tid kl 11:40, men inte idag utan imorgon. Fort och fel från min sida alltså. Han förslog mig då att jag gick tillbaka och ställde upp mig på stand-bylistan. När jag gjort det så svarade datorn att det skulle ta tre timmar innan det blev min tur.


Istället för att sitta och vänta i tre timmar åkte jag tillbaka till Lödde och utförde några ärenden. Det skulle komma ett sms när min tid närmade sig, men jag tog inga chanser utan åkte tillbaka för att vara där en timme tidigare.

Han fick fråga en del.
Det skulle visa sig vara ganska smart av mig, för redan efter tio minuter efter min återkomst till Besikta, så kom mitt reg.nummer upp på tavlan.
Besiktningsmannen var nog inte van vid så kallade "fly-off" handbroms, så det fick jag hjälpa honom med.

Bromsarna var perfekta...

...och den var hel och ren undertill.
Naturligtvis hittade han inget att anmärka på innan han tog ut den för att köra runt kvarteret. Han vågade däremot inte gasa på till nån reda, men kollade i alla falla att tutan fungerade.
När jag berättade att jag redan hade betalt fick jag beskedet att eftersom jag tagit plats i stand-bykön så kostade det ytterligare 60 kronor. Ja, vad kan man säga, det är smällar man får ta!
Men, nu var den både servad och besiktigad för ett år framåt, så nu kan säsongen börja.

Potatis - 2014-05-08
Som jag skrev i en tidigare blog, så fick jag inspiration av en gymkompis att sätta några potatisar i trädgården under påskhelgen. Senaste veckan har jag därför varit ute varje dag och kollat om jag kunde upptäcka något i det lilla potatislandet, som inte verkar vara ogräs.

Kan det vara en potatis?
Och, i förrgår så tyckte jag att jag såg något grönt som skilde sig från annat grönt. Nu är det dock så att jag, under mina år i realskolan på Högre Allmänna Läroverket för Gossar i Helsingborg, aldrig lyckades få bättre betyg än B? i biologi, varför mitt omdöme om det gröna i potatislandet bara kan vara ett önsketänkande.

Oavsett vilket, upp lär de komma, förr eller senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar