söndag 21 september 2014

Golf på Öresunds GK

En heldag med svärfar - 2014-09-19
Min svärfar Olle är golfdomare. Som ersättning för sina insatser på olika banor får han ofta ett gäng greenfeebiljetter, som både jag och min svåger Mats gärna tar del av. I onsdags ringde Olle och frågade om jag ville följa med och spela på Öresunds GK dagen efter, vilket jag naturligtvis ville.

Verkar rymma hur mycket som helst.
Olle kom hit och hämtade mig och trots att han har en väldigt liten bil, en Citroen C1, så var det inga problem att få in min bärbag, hans elvagn och stora bag på en gång.

En golfrestaurang väl värd ett besök.
Eftersom Olle försåg mig med en greenfeebiljett, så bjöd jag på lunch i klubbrestaurangen. Jag har skrivet det tidigare och gör det igen, att här bjuds det alltid på två rätter i form av husmanskost, varje dag. Själv åkler jag ofta hit och äter även om jag inte ska spela golf. Maten är fantastiskt god och för 80:- väldigt prisvärd.
Vårt golfspel gick upp och ner, precis som det brukar, men att bara få befinna sig på denna enormt fina och välansade bana är en förmån. Skicket på fairways är helt otroligt och det känns nästan som att gå på en tät heltäckningsmatta.

Olle slår tredjeslaget från dropprutan.
Det 13:e hålet är ett kort par tre, med vatten hela vägen fram till green och vatten även bakom. Här brukar det antingen bli par eller, beroende på hur många bolla man slår i vattnet, en betydligt sämre score.

Birdieläge!
Här lyckades svärfar slå ner första bollen i vattnet, medan jag satte upp min boll två meter från flaggan. En birdie fanns alltså inom räckhåll, men i sådana lägen blir jag ofta alltför försiktig och slår för kort. Och, en kort putt har aldrig chansen att gå i. Att man aldrig lär sig!

Efter en bra drive sopar Olle iväg en spoon på det 17:e hålet.
På 16:e hålet blev Olle, trots en stadig lunch några timmar tidigare, helt plötsligt hungrig igen. Efter rundan går vi därför tillbaka tillrestaurangen för en fika. Både jag och min svärfar är kända för vår fablesse för kakor och tårtor, men fick just nu nöja oss med kanelbullar och kokosbollar.

Jörgen, själv duktig golfare med singelhandicap.
När vi skulle åka från golfbanan träffade vi Jörgen, en av de som är ansvariga för att hålla banan i det fina skick den är i. Han berättade att de lägger ner stor möda på banan. Från och med den förste oktober kan man bli s k vintermedlem fram till den sista december för endast 875 kronor. Detta är mycket populärt och massor av golfare från Rya, Vasatorp med flera klubbar brukar utnyttja detta, vilket också genererat nya med lemmar till klubben.

Ser ut som en linksbana.
Klockan 1600 började sändningarna från europatourgolfen på Celtic Manor i Wales och det blev Olles och min fortsättning på en redan lyckad dag i golfens tecken. Men innan vi satte oss i TV-soffan åkte vi till café Uven i Löddeköpinge och inhandlade bakelser och ett par dajmkyssar.

Kakor är viktigt för både Olle och mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar