måndag 1 september 2014

Ola kom till garaget.

Dags för framvagnssmörjning 2014-08-26
Det hade regnat på vägen hit. Ola gillar inte det, så han beklagade sig lite när han anlände med sin ovanligt oranga Morgan Roadster från 2006.

Trots lite regn, ingen sufflett.
Men, som jag förklarade för honom, så pedagogiskt som möjligt: Din bil tål faktiskt vatten. Anledningen att han kom till mitt garage var att han ville ha lite hjälp och stöd i samband med att smörja framvagnen på sin bil.

Två Morgans i garaget.
Senast han hade gjort det hade åtgärden blivit utförd av gossarna på English Car Care. Men, har man en Morgan, där framvagnens king-pins ska matas med fett var 160:e mil, så gäller det att lära sig det själv. Det blir alltför dyrt att åka och få jobbet gjort på en verkstad.
Evas bil var borta så det var inga problem att få plats även för Olas inne i garaget. Jag hade "dukat upp" genom att plocka fram domkraft, pallbockar, fettspruta och avtorkningspapper. Att smörja framvagnen på våra Morgans är faktiskt ett väldigt enkelt jobb, men kanske lite kletigt ibland.

Klart för fettsprutan.
Vitsen var att Ola skulle göra allt jobbet själv så att han visste vad som gällde nästa gång det var dags. Det enda jag misstänkte, som kunde ställa till det för honom, var om smörjnipplarna var svår- åtkomliga. Själv upptäckte jag det första gången jag skulle göra detta jobb på vår bil. För egen del fick jag byta ut de korta nipplarna, som stod rakt ut, mot nya som hade en vinkel på 45 grader. Naturligtvis fanns dessa till hands i en liten låda i mitt välutrustade garage.
Det visade sig att det redan satt sådana nipplar på Olas bil så efter tjugo minuter var saken klar. Bilen var smord och nedhissad och allt som använts var tillbaka på sina platser.

Prisdiskussioner?
Nästan alltid, när jag är i garaget och har garagedörren öppen, kommer min granne in och snackar. Han är till råga på allt också bekant med en annan av min och Olas Morgankompisar, som brukar fråga honom om det inte är dags för en Morgan för honom också. Men, Mats som han heter, är visserligen bilintresserad, men istället för åt bilar, ägnar han en hel del av sin tid åt att jaga. För detta ändamålet har han, sedan flera år tillbaka, skaffat sig en Jeep, utrustad med en sex liters V8 och fyrhjulsdrift. Den börjar nu dock bli lite bedagad varför  den är till salu till förmån för en lite nyare variant. Ola kan vara en potentiell köpare då hans fyrhjuliga motorcykel, som han använder på landet, stals för några år sedan.

Vi får se hur det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar