måndag 22 september 2014

Två fyrbollar på Söderåsens GK

Damboll och herrboll - 2014-09-20
Om några veckor åker paret Andersson ner till sitt nyinköpta boende i Spanien och innan avfärd ville de spela en runda med sina golfkompisar. Vi blev två fyrbollar, en dam- och en herrboll. Vi är alla tidigare medlemmar i Söderåsen, men Eva och jag har nog inte spelat banan de senaste åren, så vi såg fram mot att spela där igen.

Damerna förbereder sig på första hålet.
Av artighetsskäl tyckte vi herrar att damerna kunde gå ut i första bollen. Samtidigt hade vi en buffert framför, att skylla på om någon bakom tryckte på. Eftersom vår starttid var 12:40 hade vi ätit en lätt lunch, bestående av en varm macka, i klubbhuset innan vi skulle gå ut.

Jörgen och Jurgen pratar taktik.
Det var länge sedan vi träffades alla åtta så vi hade mycket att fråga och berätta om för varandra. På morgonen var det väldigt dimmigt och småkyligt och inte förrän vid tvåtiden klarnade det upp och blev varmare. Banan var sig lik även om jag tyckte att tees inte var speciellt bra. Greenerna var snabba även om jag minns att de var såphala för ett tiotal år sedan. Söderåsen var kända just för sina snabba greener på den tiden.

Hela gänget vid fikat efter ronden.
Vi hade all mycket trevligt under rundan och trots grova missar hörde jag inte en enda svordom, inte ens från mig själv. Spelet vi presterade får nog betraktas som typisk medelgolf då den som vann lyckades få ihop 28 poäng, ett resultat han delade med två andra. För egen del blev det, trots en bra start och stort självförtroende, endast 27.
Nu varnas det för kallare och blåsigare väder, så det var kanske tur att jag tillbringade tre dagar på golfbanor förra veckan.

Men mer golf väntar, nämligen Ryder Cup på TV!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar