torsdag 9 oktober 2014

Trädgårdshöst


Igår beställde jag hem en arborist - 2014-10-08
När vi flyttade hit till Löddeköpinge, från Viken för fyrtio år sedan, var huset alldeles nytt. Tomten är inte stor, bara omkring 600 kvm, och när vi "planerade" vår trädgård var målet att, så snabbt som möjligt, skapa en insynsskyddad sådan. I vår strävan att lyckas med detta så stoppade vi ner, helt ostrukturerat och utan kunskaper, allt vad vi kunde hitta i form av träd och buskar på baksidan av tomten. Det var tujor, björkar, blodlönnar och andra träd och buskar som jag inte minns namnet på längre, där allt som inte dött finns kvar.

Vår "skog".
På fyrtio år hinner dessa, precis som ens barn, att växa till oanade höjder och omfång. Själv märker man heller inte, förrän det är för sent, att allt blivit så stort och ohanterligt att man inte längre klarar av att beskära eller fälla träden själv.
Det skapar också en del problem. Till exempel blir vissa buskar eller träd höga och yviga som gör att stora grenar hänger in över grannens tomt eller skuggar deras uteplats. Nu har vi visserligen ingen granne som klagat ännu, men det gäller att tänka framåt. 

En del dött och sjukt.
Inne i vår lilla "skog", där vi sällan befinner oss, har jag också upptäckt två helt döda tallar. Förmodligen har de dött av undernäring eftersom vi, i vår iver att få en insynsskyddad trädgård, planterade alla växter alltför tätt.

Förenat med livsfara att klättra längst upp i denna.
Ett annat exempel är en blodlönn, som vi har utanför vårt sovrum. Den har blivit så stor och hög nu att grenarna hänger in över taket vilket får till följd att det bildas mossa på takpannorna. Dessa är sedan väldigt jobbig att få bort. Jag vet av egen erfarenhet

Mindre kul höstpyssel.
Inte nog med detta, dessa stora och till antalet allt för många träd, skapar årligen mycket jobb för mig med att räfsa ihop alla miljontals löv som samlas i trädgården.
Eftersom både mina och Evas kunskaper är för dåliga när det gäller träd och buskar så har jag kontaktat en arborist. Ett konstigt ord som jag inte lärde mig innebörden av förrän för tio år sedan. 
En sådan är i alla fall en person som har rätt, både utrustning, utbildning och mod, för att klättra upp i stora träd och beskära dem eller i drastiska fall såga ner dem. Jag har bett honom om att ge oss råd om vad de anser vi behöver göra, därefter göra det som behöver göras för att slutligen föra bort allt resultatet av deras arbete.
Han kommer på lördag klockan elva. Ska bli spännande!

Hoppas rotavdraget finns kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar