måndag 23 februari 2015

Ärtsoppa och golf på Vasatorp

Bekymmersam säsongspremiär - 2015-02-19
Idag hade Jörgen och jag bestämt att äta lunch på vår golfklubb, som är Vasatorps GK i Helsingborg. Jag var också intresserad av att få beskåda hur Jörgen skulle se ut efter att ha utnyttjat sina döttrars födelsedagspresent, nämligen en totalrenovering av ansikten hos en frisör som gjorde allt på gammeldags vis.

Inget hår någonstans utom det lilla på huvudet.
Förutom klippning, inte bara av håret på huvudet, utan även i öron, näsa och ögonbryn, så skulle han få rakat bort sitt skägg med rakkniv. I mina ögon var inte förändringen så stor, Jörgen har alltid haft ett så kallat "tredagars skägg", men enligt honom själv kändes det väldigt naket i ansiktet.

Grått och ruggigt när vi kom till klubben.
Enligt DMI så skulle det bli risk för sol framåt lunchtid varför vi också tagit våra klubbor med oss denna dag. Någon tillstymmelse till sol fanns det dock inte när vi kom dit, så vi hoppades att det skulle klarna upp efter det att vi hade ätit vår lunch.


Både TC och Classic är stängda för säsongen och på Allébanan gäller provisoriska tees och greener, vilket är rätt så trist att spela på. Däremot var Västra 9:a öppen med sommergreener. Denna banan har nio hål varav två par fyrahål och resten par trehål. Den kallas ibland lite nedsättande för "Antikrundan" eftersom många äldre medlemmar, det finns flera som är 90 år och äldre, tycker det är en lagom utmaning för deras del.

Jörgen ger sig i kast med första hålet.
För egen del har jag endast spelat den en gång och Jörgen hade aldrig gått runt dessa nio hål. Någon sol hade inte visat sig efter lunch heller, så det kändes inte alls inbjudande att knalla ner till den första utslagsplatsen. Själv hade jag inte hållit i en golfklubba sedan den sista oktober förra året, då vi spelade vår sista runda i Spanien innan vi flög hem till Sverige. Jag hade därför en mycket kravlös och ödmjuk inställning när jag skulle slå mitt första slag för säsongen. Både förvånad och upprymd blev jag därför när jag slog en perfekt järnsju som hamnade precis i greenkanten.

Det är alltid roligare att spela på sommargreener.
Men, ett uppehåll på mer än tre månader är förödande för din golfswing, eftersom muskelminnet helt försvunnit. Det skulle också visa sig med besked väldigt snabbt. Efter att ha hålat ut på ettan så slog jag inte ett enda riktigt golfslag de nästföljande sex hålen. Toppar, duffar, sockets och andra slag som det inte finns namn på, ingick till hundra procent i min arsenal.
När vi skulle slå ut på det åttonde hålet tänkte jag "detta är ju inte första gången du råkar ut för sådant här, vad var det som oftast var felet?" Då kom jag på det! Jag vred inte upp mina axlar utan slog bara med armarna och en sådan swing känns nästan likadant i kroppen som när jag swingar riktigt.
Det åttonde hålet är en kort par fyra och jag peggade upp för att slå ut med en liten hybridklubba. Nu använde jag axlarna och slaget blev hur bra som helst. Även vid nästa slag in mot green fick jag fin bollträff, vilket gjorde att min panik inför resten av säsongen försvann.

Jörgen spelade, som vanligt nästan felfritt, men han har å andra sidan alltid en väldig tur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar