lördag 21 mars 2015

Grabbdag i Lund

Lunch, fika och bio - 2015-03-03
När golfbanorna är stängda och Morganen avställd så gäller det att försöka fylla dagarna med något annat som är trevligt och meningsfullt. Av min fru Eva hade jag fått ett par biobiljetter, som hon fått i present vid något tillfälle. Datumet för sista dagen för utnyttjandet var den 4:e mars. Jag hade därför frågat Peter, en av mina golfkompisar, om han ville följa med och titta på en film och han var inte svår att övertala.

Peter hämtade mig i sin sprillans nya Merca.
Nuförtiden finns det väl nästan bara en biograf i varje stad, men en biograf som å andra sidan har ett stort antal salonger där det visas film redan från förmiddagen och långt fram på kvällen. Vi hade valt att titta på en film som började 14:30 vilket innebar att vi hade god tid på oss för andra aktiviteter i Lund.

Precis som överallt annars, sitter det en tiggare utanför varje större butik. Trist syn!
Att komma till Lund är alltid trevligt. Det är oftast liv och rörelse och en massa annorlunda och intressanta människor, många av dem studenter, rör sig på stan.

Den nyare delen av Lunds saluhall.
Peter och jag hade ett par timmar att slå ihjäl innan bion började varför vi promenerade från parkeringshuset i riktning mot saluhallen där vi hade för avsikt att inta vår lunch. På vägen dit passerade vi Filmstaden och passade på att se vilket utbud som fanns.

Här finns inga inplastade ostbitar.
I den nyare delen av saluhallen finns alla restaurangerna.
Inne i saluhallen ser det ut precis som det ska göra i en riktig saluhall. Här finns det en salig blandning av specialbutiker inom livsmedel samt flera caféer och mindre matställen, där man sitter och äter vid en lång disk.


Vid lunchtid är det alltid massor av folk i restaurangdelen, men vi hade tur och hittade ett ledigt bord som några tidigare gäster precis lämnade. Med åren har jag blivit allt gladare för fisk och beställde därför något som på menyn kallades för "Mormors laxsoppa". Det var hur gott som helst, även om jag aldrig tidigare blivit serverad soppa med potatispuré.

Bedövande gott!
Peter var väldigt storsint idag och insisterade på att stå för notan. Sådana vänner skulle man ha fler av! Vi hade fortfarande någon timme på oss innan filmen skulle börja och tog därför en promenad upp mot torget, där jag visste att det finns ett café som erbjuder ett stort urval av väldigt goda onyttigheter. Nu är det inte varje dag som jag vräker i mig sådana här läckerheter, men några extra intensiva besök på gymet lär väl kompensera för denna utsvävning, hoppas jag.

Film ska ses på bio.
Så, efter fika och diskussioner om läget i världen i allmänhet och det svenska samhället i synnerhet, var det dags att gå den korta biten bort till Filmstaden. Filmen vi skulle se hette "The Imitation Game" och handlade om andra världskriget. Tyskarna hade kommit på ett kodsystem som verkade omöjligt för de allierade att komma på lösningen till. I sina försök att hitta en lösning rekryterade man ett antal extremt duktiga matematiker och problemlösare, som i flera år fick arbeta med detta.
Huvudrollen spelades av, kan inte namnet, samma person som spelar i de nyare versionerna av Sherlock Holmes. Filmen var mycket spännande och är klart sevärd. Rekommenderas!

En trevlig dag, men ett för stort kaloriintag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar