tisdag 5 maj 2015

Amerikanare och MC på Lucy´s

Tusentals kollade bilar och line-dance - 2015-05-01
Inte en Morgan så långt ögat såg, men många häftiga jänkare hade körts till Lucy´s i Löddeköpinge för att delta i den årligt återkommande träffen.

De verkade aldrig tröttna.
Ett lokalt band spelade rockabilly och duktiga dansare visade upp line-dance (tror jag att det heter).
Att äga en amerikanare är nog den högsta drömmen för många 50-plussare, för de flesta är i den åldern. När jag växte upp på femtiotalet var jag själv också en stor beundrare av amerikanska bilar som Buick, Kaiser, Cadillac med flera. Detta höll nog i sig upp i och lite förbi tonåren, men sedan dess har det helt handlat om engelska bilar för mig.

Jag kom ganska sent så många hade nog redan åkt därifrån. Men det fanns tillräckligt ändå.
Därmed inte sagt att jag inte fortfarande tycker det är roligt att titta på dessa skepp från USA. Många av ägarna till dessa bilar och även MC-folket, klär sig ofta i kläder som associerar till cowboys och eller bikerkulturen. Att leva ut sin dröm fullt ut måste vara kul.

En väldigt vacker Buick.
Patinerad Cheva.
Det finns flera olika inriktningar inom den här världen. En del sköter sina bilar så att de ser ut som nya, med extremt fina lackeringar och glänsande krom. Andra vill ha en bil med rejäl patina, men där förmodligen allt mekaniskt är perfekt.

Två kompisar, som jobbat ihop?

Här finns det nog resurser.
Två andra varianter på USA-bilar är Hot-Rods och Pick-uper. De senare har blivit allt mer populära på senare tid. Brukade själv titta på ett program som gick på Discovery Channel, som hette Gaz Monkey Garage, eller nåt, som var ganska kul. Ägaren tog och körde runt med sin bil med släp tills han hittade någon gård ute på landet där han kunde hitta bortglömda bilar i ladorna. Blev det affär körde han hem objektet till sin firma där hans anställda fick renovera eller bygga något häftigt av bilen. Trevligt program.

Här platsar inte min Puch Florida.
Naturligtvis fanns här också otroligt många MC-entusiaster, som kom "brölande" på sina Harleys eller andra mäktiga skapelser.

Maffigt!
På träffen visades också en MC med V8-motor, som var ganska spektakulär, eller vad tycker du?
Det här med fordon är en stor hobby, med vitt skilda intressen, vilket också resulterar i att, oavsett smakriktning, så är det kul och intressant att ta del av vad olika människor gillar och gör.

I avsaknaden av europeiska bilar så fick jag gå hem i garaget och glo på min Morgan.

Imorgon är det premiär för tisdagsträffarna i Vikingabyn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar