tisdag 28 juni 2016

Morganrunda i fint sällskap

David Consitt och hans Tornado - 2016-06-25
När jag, som vanligt, inte vet var jag ska köra så brukar jag inleda med att våldgästa några andra, som delar mitt intresse för bilar. Denna gången tittade jag in hos Consitts i Kvärlöv. Efter att ha svängt in på gården stod jag helt plötsligt nos mot nos med David Consitt och hans son Magnus i Davids Tornado, som också bestämt sig för en åktur i det enormt varma vädret.

David och sonen Magnus Consitt.
Tornadon påminner mycket om en Caterham eller Lotus Super Seven, men är bestyckad med en 3,5-liters Rovermotor på mellan 155 och 200 HK. David, som haft en mängd sportbilar tidigare och även kört banracing, köpte för något år sedan en Mazda Miata, i tron att även hustrun skulle uppskatta några turer med håret fladdrande för vinden. Miatan fick dock inte den uppskattning av hustrun, som David förväntat sig, varför han bestämde sig för att skaffa något "hårigare".

Magnus agerade fotograf för att även jag skulle komma med på bild.
Mitt förslag att åka en sväng via Knutstorp och vidare upp på Söderåsen föll i god jord. Själv var jag inne på att besöka Lotta på Åsen för en våffelfika, men visste inte riktigt var det låg någonstans. Vi stannade en stund vid Finnstorpa Dammar, som är en underbar komplentativ plats för intagande av en medhavd fika. Nu var vi inte rustade med något medhavt varför jag försökte googla på Lotta på Åsen på min mobil. Men, det visade sig att det inte fanns någon täckning för mobilen just där.

Svårt att få skarpa bilder när man kör.
När vi stod där och dividerade föreslog David att vi istället åkte tillbaka till Kvärlöv och fikade där. Förmodligen lika gott och inte minst billigare, vilket är fördelaktigt för mig och David, som båda är pensionärer nuförtiden. Vi fortsatt därför vidare upp mot och genom Stenestad för att därifrån åka ner mot Norra Vram och vidare ut mot Bjuv och Billesholm.

David ville gärna ha en bild på sin bil här...

...och det ville jag också.
I Billesholm ligger också Söderåsens Golfklubb, där Eva och jag var medlemmar under många år. När vi körde dit från Lödde passerade vi ibland Gedsholms Gods. Här är ett perfekt ställe att ta lite bilder på bilarna eftersom miljön inbjuder till det. Jag lotsade därför David och Magnus dit och bad dem parkera utanför huvudbyggnaden.

Han vill nog hellre ligga först.
Efter att ha tagit ett gäng bilder så fortsatte vi färden mot Kvärlöv, jag först, precis som jag varit hela tiden. Men när vi närmade oss Davids residens, så kunde han inte hålla sig längre. Jag hörde hur det mullrade bakom mig när han varvade upp sin V8 och drog förbi. Finns det något häftigare motorljud än det från en V8-motor?

Tornadon tillbaka i garaget.
Hustru Gun hade mycket riktigt kaffet klart när vi anlände så vi satte oss i deras mysiga berså för att diskutera huruvida vi skulle åka till Sofiero, där det är den årliga Classic Car utställningen, eller till
Knutstorp där årets Sportvagnsmeeting avhålls kommande helg.
Efter en fin tur som svalkade av våra svetta kroppar och gott kaffe tackade jag för mig och åkte hem för att hinna se de sista timmarna från golftävlingen i Tyskland.

Ännu en bra dag i livet!







1 kommentar:

  1. Kenneth,interesting and I suppose quite impressive car, but I still prefer your Morgan!
    Chris

    SvaraRadera