måndag 20 juni 2016

På besök hos en Big Gun

SM7BHH Enock bjuder på lunch - 2016-06-17
Min salig mor var väldigt duktig på matlagning. En rätt, som hon lagade och som var, och fortfarande är, min stora favorit, är kålpudding. Men, varenda gång jag beställer kålpudding på någon restaurang, så blir jag nästan alltid besviken. Den mesta kålpudding som serveras som dagens rätt idag, består oftast av en fem centimeter tjock bit kompakt köttfärs där man lagt ett ynka tunt lager med kål ovanpå. I min, eller rättare sagt min mors, bok stod det att kål och köttfärs skulle varvas eller blandas ihop, vilket resulterade i en saftig och porös rätt sm smakade ljuvligt.

Come and get it!
Enock i Hörby är en radioamatörkompis som jag känt i många år. Vi talas vid nästan dagligen på telefon och en dag kom det här med kålpudding upp på tapeten. Min uppfattning om hur en kålpudding bör tillagas delas helt av Enock, som berättade att han gör just på det sättet. Han fortsatte, lite skrytsamt, med att påpeka att han faktiskt var ganska bra på just det här med kålpudding. Jag kontrade med att jag faktiskt nästan är expert på området efter att, på ett näst intill vetenskapligt sätt, ha testat kålpudding på restauranger under flera år.

Jag fick dock ta först.
Nu var det på det viset att jag, mer eller mindre, krävde att få ge mitt utlåtande om hur Enocks kål-
pudding stod sig i konkurrensen med, dels min mors variant, dels med alla de restaurangers versioner som jag ätit mig igenom. Nu drog Enock öronen åt sig en aning, men efter minst ett års tjatande och påpekande så ringde han i torsdags och sade att det var dags att proväta. När jag anlände lite för sent enligt Enock, så var allt klart för att sätta oss till bords. Vi åt en stund under tystnad, men efter ett tag kunde Enock inte bärga sig utan frågade vad jag tyckte. Jag berättade då för Enock att min mor alltid har sagt att man ska tala sanning, så det var jag faktiskt tvungen att göra. Efter den kommentaren tittade han lite osäkert på mig, men lugnade ner sig när jag sade att jag tyckte hans kålpudding var i minst samma klass som min mors. Och kanske till och med strået vassare då Enocks variant hade försetts med lite ost överst. Gott som tusan var det och efter att ha "svängt" tre gånger kände jag att jag ätit mer än jag borde. Inte nog med det, efter varmrätten tvingade han i mig färska jordgubbar och vispgrädde.

Enock har ett imponerande shack.
Efter den mäktiga lunchen drog vi oss tillbaka till Enocks shack. Ett shack kallas det rum där en radioamatör har all sin utrustning, utom antennerna, som han både behöver och inte behöver för att utöva sin hobby. Enock är en välkänd DX-are i amatörradiokretsar och har massor av utmärkelser, inte minst Honor Roll No 1, vilket innebär att han har haft kontakt med och fått konfirmerat alla de omkring 340 länder som finns i amatörradiovärlden. Sina 88 år till trots kör han alla tänkbar moder, som RTTY, Satellit, PSK, CW och SSB samt tar ner väderbilder med mera.
Idag skulle jag hjälpa honom med att ansluta sig till Facebook. Många av hans vänner finns där samtidigt som det finns flera grupper där man diskuterar amatörradio och tipsar om aktuella DX.
Detta tog en liten stund eftersom Enock använder PC medan jag är Macanvändare.

Inte nödbedd när det handlar om bakelser och kakor.
Även om jag fortfarande var mätt och belåten så var det nu dags för kaffe i Enocks uterum. Både han och jag är glada för sötsaker och naturligtvis kom jag inte tomhänt hem till honom, som var så snäll och bjöd på kålpudding. Princessbakelse är både Enocks och min favoritbakelse, så därför hade jag med mig sådana plus var sin ytterligare kladdig kaka.

Fågelnät över jordgubbslandet.
Utöver amatörradion är Enock ständigt igång med att underhålla villan och inte minst med sin trädgård, där hans odlingar ger honom årsbehov av både grönsaker och bär. Eftersom Eva och jag också hängt på trenden med att odla i pallkragar, så var jag tacksam för en hel del tips jag fick av Enock.

Att han är glad för blommor går inte att ta miste på.
Det är alltid intressant att komma hem och slänga käft med Enock. Vi har många gemensamma bekanta inom radiovärlden, både i Sverige och utomlands, samtidigt som vi bråkar lite om vem som är bäst på att köra DX och öar. När det handlar om DX så leder Enock, men när det gäller öar, så ligger jag steget före, trots att jag varit väldigt inaktiv de senaste åren. Och, det sista gillar han inte!

Jag ser fram mot fler luncher med kålpudding!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar