tisdag 5 november 2019

Från väskdängare till reklambyråchef

Boksläpp i Malmö - 2019-10-21
Med ett förflutet på reklambyrån Liberg & Co så var det självklart att jag skulle närvara vid boksläppet på Galleri Leger i Malmö. Mats Liberg, som efter avhopp från den rikstäckande byrån Ted Bates, öppnade Liberg & Co reklambyrå i Malmö, tillsammans med sex kolleger, hade nu skrivit en bok om sina minnen från sin karriär inom byråvärlden. Delvis åkte jag till Malmö för att förhoppningsvis träffa gamla kolleger, men främst för att träffa Mats och köpa hans bok.
Eftersom jag och två kolleger, även vi kom från Ted Bates, var delaktiga i etableringen av Liberg & Co i Helsingborg, så var jag intresserad om detta var omnämnt i boken.

Nestorn i egen hög person.
I boken får vi inledningsvis följa Mats första stapplande steg och korta karriär som försäljare på fältet för att därefter ta del av hans långa och spännande karriär inom reklambranschen.
Under 60- och 70-talen var nog ett jobb i denna kreativa och ibland bisarra värld något av det häftigaste man kunde ha, kanske kan det idag jämföras med ett arbete inom IT-branschen.
Boken är lättläst och mycket underhållande, med korta kärnfulla kapitel. För oss som var med på den tiden, åtminstone delvis, så är det intressant att läsa om några av dåtidens stora profiler som Leon Nordin, Alf Mork, Per-Henry Richter, Sören Blanking och många många andra, som Mats mötte under åren.

Många för mig okända mediamänniskor.
Trots att det kom omkring sextio personer till boksläppet, så var det till min förvåning ytterst få som jag kände igen eller personer som kände mig. Kan det vara så att alla och även då jag, med ålderns rätt förändrats så mycket att vi inte längre kände igen varandra. Jo, Agne Olsson kände jag ju igen förstås, för han tycks ha sett likadan ut i alla de år jag känt honom. Av de, som tillsammans med Mats, en gång startade Liberg & Co så hade tyvärr både Bruno och Jan redan hunnit till de sälla jaktmarkerna.

Mats har fullt sjå att signera sin bok.
Nu har jag läst klart hela boken, som i mina ögon är en riktig bladvändare. Något större avtryck av Liberg & Co:s öppnande i Helsingborg kunde jag dessvärre inte hitta i boken. För mig, Dundar Unal och Ola Hallberg var detta emellertid ett stort ögonblick. Helsingborg var på den tiden en av de städer i landet där reklambyråtätheten var som störst och att då kunna etablera ytterligare en byrå var faktiskt en prestation. Vi hade visserligen Zoegas med oss från Bates i starten, men det var bara Dundar som jobbade med detta. För egen del så låg mitt intresse mest på B2B-kunder (business to business) och vi arbetade under åren med konton som Boliden Kemi (numera Kemira), Alufluor, Sydkraft, Helsingborgs Dagblad, Supra, Aimpoint, ScanCoin med flera. Det var en roliga och spännande år jag hade tillsammans med Ola och Dundar, innan jag lämnade byrån för att arbete i egen regi.

Avslutningen på Mats bok går tyvärr i moll då Mats långa karriär inom reklambranschen fick ett olyckligt slut, men däremot ett lyckligt slut för huvudpersonen själv.

En i högsta grad läsvärd bok!


2 kommentarer:

  1. Kul att läsa om ditt förflutna i branschen. Boken verkar vara intressant. Krya på dig: vi saknar dig på gymmet. We miss you madly, som Ellington skulle säga.

    SvaraRadera
  2. Det värmer Åke! Du får gärna låna boken.
    Även om du inte var i den branschen så är den ett fint tidsdokument
    som omfattar hur det var under reklamens guldålder och ger "ansikten" till många
    Av de profiler som var den tidens legender. I sin bransch alltså!

    SvaraRadera