måndag 11 november 2019

Golf på Öresunds Golfklubb...

...med nya stickor i bagen - 2019-10-29
På tisdagen hade det förutspåtts att det skulle bli ett strålande väder, inte varmt, men i alla fall inte blåsigt. Med andra ord en perfekt dag för golf på Öresunds GK, som när det blåser är ganska svår att hantera.

En kall morgon, men lugn och solen på G.
Eftersom det var snart en hel månad sedan vi spelade golf på vår elvadagarssejour nere i Portugal, så kändes det bra att komma ut en runda igen, innan vintern gör sig påmind. Efter ett telefonsamtal dagen innan fick vi också med oss våra reskamrater till Portugal, Bibi och Thomas.

Bibi och Eva på en böljande fairway.
När vi lämnade Löddeköpinge så var det vitt på gräsmattan i trädgården. Det hade varit frost under natten. På frostbelagda greener spelar man inte, men väderprognosen visade att det skulle bli upp till sju grader varmt och när solen kommer fram så försvinner ev frost på greenerna snabbt.

En annan anledning till att jag var sugen på att spela var att jag skaffat nya järnklubbor sedan vi kom hem från Portugal och ännu inte hunnit testa dem. Mina tidigare järn hade jag haft i drygt tio och år och trivts bra med dem. I min ålder behöver man emellertid all längdhjälp man kan få av klubborna. För egen del har jag aldrig trott att det är klubborna som det är fel på, utan istället den som håller i dem. Men, vid samtal med flera golfare under Portugalsejouren och även några andra som också tränar på mitt gym, så berättade de att de bytte järnklubbor ungefär var fjärde år och att det var stor skillnad, till det bättre, varje gång.

Callaway Rouge.
OK, jag får väl prova tänkte jag. Jag körde upp till Dormy i Helsingborg och testade de senaste modellerna av järnklubbor från olika leverantörer. Det visade sig att när jag jämförde längden och även riktningen mellan min nuvarande järnsjua och en annan från Callaway, så skiljde de mellan fem och tjugo meter i längd, beroende på bollträffen, samtidigt som riktningen på slagen var mer precisa med Callawayklubborna.  Det var det bevis jag behövde för att slå till. Så nu har jag Callaway Rouge från 5 till PW, med grafitskaft i bagen.

Bara ett fåtal hål kvar.
Visst är det lite ovant med nya klubbor, men redan idag märkte jag att jag fick bra längd vid de tillfällen jag kände att jag hade bra bollträff. Idag var det ganska kyligt och likaså lite fuktigt på fairway vilket tillsammans innebär att bollarna går kortare. Men det kändes kul att märka att det verkligen var ett lyft att byta tull nya klubbor.

Så nu är jag materialspelare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar