tisdag 22 november 2022

Min relation med Telia har upphört...

...istället har jag inlett ett förhållande med allente - 2022-11-15

Den sista dagen i september försvann, helt plötsligt, fem kanaler från Telias tablå, inte minst Viasat Golf som i mina ögon var den viktigaste. Att många Teliakunder var irriterade märktes, inte minst på den lokala facebookgruppen Löddekoll, där även jag gick in och beklagade mig. Anledningen till att dessa fem kanaler tagits bort berodde på att Telia inte kommit överens med Viasat, som "äger" dessa kanaler, om villkoren för det fortsatta samarbetet.

Nu är det inte bara Telia som är dom enda som kan leverera TV-tjänster och konkurrensen verkar vara hård. Men lite trist ändå att byta leverantör, som i en del fall brukar innebära en hel del initialt strul. Vi har varit väldigt nöjda med Telia så här långt, både vad gäller tjänster och support, men kan de inte leverera det vi vill så finns det bara en väg att gå.

Några golfkompisar i Viken var i samma situation och funderade på att gå över till allente, som är en sammanslagning av Viasat och Kanal Digital. Vid ett besök hos dem kollade vi lite mer vad allente hade att erbjuda och bland annat vilka omdömen företaget fått av sina kunder. Det var faktiskt skrämmande läsning, då väldigt många var missnöjda med framförallt supporten och varnade för företaget. Men efter att ha gjort motsvarande titt på andra företag som Tele2, Telenor, Telia m fl, så fick de ungefär samma negativa omdöme som allente fick. Det är väl så att är man irriterad och förbannad när man ringer supporten, så har nog de flesta av oss en lite taskig attityd som oftast leder till en dålig dialog. Är man nöjd, vilket man som kund egentligen alltid förväntar sig att vara, oavsett vilken produkt som köps, så går man sällan ut och skriver om det på facebook.

Våra kompisar beslutade att ge allente en chans och återkom några dagar senare och berättade att de blivit inkopplade och att allt verkade fungera bra. Då tyckte jag att vi också kunde göra detsamma. Min hustru Eva, var däremot tveksam. Vi hade för flera år sedan nappat på något erbjudande, som skulle minska vår månadskostnad med x antal kronor. När vi fick reda på konsekvenserna, med andra mailadresser med mera, så kunde vi efter en del strul, häva avtalet och behålla vår leverantör.

Men, jag stod på mig, att missa flera stora golftävlingar, nu i slutet av säsongen, det villa jag inte. Eva sade "OK, men du får själv ta smällen om det blir problem". Jag kontaktade allente för att bli kund. De bad mig uppge adressen var jag bodde och undrade om det gällde parabol eller fiber. Eftersom vi haft fiber i flera år, så borde det vara enkelt att komma igång. Men det var det inte. När vi installerade fiber för sex år sedan, så var det ett nät som en lokal entreprenör, TV-Net, under flera år dragit fram här i Löddeköpinge. För några år sedan såldes TV-Net till just Telia, vilket inledningsvis kändes lite tryggare. Men, när jag talade med Telias support så fick jag reda på att de inte upplät sitt (vårt lokala) fibernät till någon annan aktör.

För att komma runt problemet var jag tvungen att skaffa en parabol. Jag såg framför mig ett stort runt beläte, som både var tungt och dyrt, både själva antennen och uppsättningen. Det var jag inte speciellt intresserad av. Men så, en morgon när jag var på gymmet, berättade han som har hand om det att han själv hade en parabol, som var väldigt liten, fyrkantig och helt platt. Inte nog med det, han visade också på sin iPad, att allente hade ett erbjudande till nya kunder, där både parabol, uppsättning och anslutning till allentes program ingick.

Nu var det inget snack, klart att jag skulle utnyttja detta erbjudande. Efter ett telefonsamtal med allente, där jag beställde paket Standard samt Viasat Golf, så dröjde det bara till dagen efter tills jag fick ett annat samtal från företaget som skulle installera alltsammans, och fick frågan om de kunde komma dagen efter. Och mycket riktigt, prick klockan 1400 dagen efter ringde Robban från Antennexperten i Ängelholm (www.antennexperten.se) på dörren. Den mannen visste verkligen vad han sysslade med och inledde med att fråga om jag ville ha uppsatt en parabol eller använda nätet. "För du har väl en router?" sade han. Att slippa ha en parabol, som kanske skulle ändra riktning i hård blåst eller bli skadad på något sätt, tyckte jag var toppen.

Det nog knappt en halv timme innan allt var färdigt. Robban gav mig också en kortare introduktion hur fjärrkontrollerna fungerade och hur man använde de olika inställningarna. En sådan kille vill man gärna ha som kontakt, om det skulle bli någon form av problem i framtiden. Jag frågade också om detta och vad det i så fall kostade. Han berättade då att, oavsett var kunden befann sig, inom deras "revir", så kostade framkörningen 200:-. Konsultarvodet därefter var ca 1000:- per timme och de flesta närverks- eller andra problem med TV eller bredband brukade de fixa inom en timme.

Jag har nu använt allente under en veckas tid och hittills har allt fungerar klanderfritt. Och, även supporten, som fått mycket kritik på nätet, har jag haft anledning att kontakta. Bemötandet jag fick av flickan, som tog mitt samtal, är absolut inget jag kan klaga på, tvärtom. Jag kanske hade tur!

Avslutningsvis måste jag berätta att när jag ringde Telia för att säga upp vårt TV-abonnemang, fick jag frågan om varför jag vill säga upp avtalet. Jag förklarade hur det var och tjejen jag talade med hade stor förståelse för detta. Jag berättade också att jag för övrigt var nöjd med både Telia och deras tjänster och inte hade några hard feelings. Det gillade hon nog att höra, för "som lite plåster på såren" och att jag varit en trogen kund, sänkte hon kostnaden för vårt bredband med hundra kronor per månad ett är framåt.

Än så länge är jag en nöjd kund både till Telia och allente!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar