torsdag 3 februari 2011

Ditt och datt

Helt plötsligt i Viken
Efter hemkomsten från barndop och julfirande i Frankrike så hade Eva och jag lite abstinensbesvär vad gäller våra barnbarn i Viken, Max och Malva. En strålande och kall dag åkte vi därför upp och hälsade på dem.
Max och Malva hade fått en av mina tidigare tidigare Macdatorer, en G4, i julklapp och nu skulle vi se om det gick att få igång den på det trådlösa nätverket.


Här är den på plats, men så var det det här med nätverket.
Men hur vi än försökte flirta med alla konstiga koder så fick vi ingen anslutning. Nu har det dock löst sig sedan Olof drog en 15 meter lång kabel genom huset och anslöt den till routern. Så nu har Max och jag haft lite mailkonversation, något han tycker är väldigt kul.


En vacker vy över Öresund.
Det var ett strålande väder och en promenad till det lilla konditoriet, mitt i byn, för att köpa semlor, stod på programmet. Vi gick på vägen längs Öresund och häpnade över den drygt meterhöga isvall som havet skapat längs med stranden.

Detta är en klassiker i mycket fint skick.
Och helt plötsligt stod den bara där, en väldigt fin Austin Princess från 60-talet. Med läderklädsel och träinredning hade det luktat gott om jag fått chans att ta en sniff genom rutan. Alla fönster var dock stängda.
Man blir glad när man träffar på sådana här bilar i vardagen. Det är tyvärr alltför sällan eftersom de flesta ägare ofta är rädda för att använda sina fordon om inte solen skiner och risken för regn är obefintlig.

Datorstrul hos Jonas och Anne - 2011-01- 28
För någon månad sedan skaffade min son en MacBook Pro. I samma veva köpte han en Airport Express Router samt ett trådlöst tangentbord och trådlös mus. Eftersom Anne hade tagit med sin PC-laptop till Frankrike och låtit den stanna där, så fanns det bara en dator i huset. De hade därför inte haft någon anledning att koppla in det trådlösa närverket.


Äntligen har Jonas lämnat sin PC till förmån för en Mac.
Kan inte förstå att inte fler gör det.
Men så blev det födelsedag för Anne och Jonas köpte henne en iPad i födelsedagspresent. Det fanns två anledningar till detta. Dels så är Anne mycket intresserad av att fotografera och då är en iPad perfekt för lagring av mängder med bilder.
iPad är en liten häftig apparat, som man kan använda till mycket.
Blev nästan sugen själv.
Ett annat skäl till denna fina present var att Jonas då kunde få ha sin MacBook lite mer för sig själv.
Med två apparater i huset var det nu också högaktuellt med att försöka få igång det trådlösa nätverket, så att båda kunde arbeta och surfa oberoende av varandra. Det visade sig emellertid att det inte vara så lätt, så efter en massa misslyckade försök så undrade de om jag ville komma dit för att se om jag kunde fixa det.
Ja, det var ju rätt man att fråga. Jag är för egen del mycket avogt inställd till alla dessa konstiga frågor och termer som brukar dyka upp på skärmen när man ska följa installationsanvisningarna. Men jag åkte trots allt dit och tänkte att jag i alla fall kunde försöka. Mina kontakter med Janssondata i Helsingborg är goda och deras support brukar kunna lösa de flesta av mina problem. Men innan ett ev. nödsamtal, så gjorde jag själv ett försök.
Att koppla in diverse sladdar i routern var inget problem, de uppkom lite senare.


Äntligen började lampan lysa grönt med ett fast sken.
Som det stod i manualen så skulle en lampa lysa med olika färger under installationsprocessen, för att sedan, när allt var klart, lysa med ett fast grönt sken. Hur jag än fyllde i koder och lösenord och annat så kom jag inte längre än till att lampan blinkade med gult sken. Då var det dags att kontakta Janssondata, där jag fick tala med en kille som hette Daniel. Jag fattade väl inte riktigt allt vad han sade och tänkte att jag får väl ringa igen om det inte fungerar. Efter ytterligare lite knappande på Macen så började helt plötsligt lampan på routern lysa med ett fast grönt sken. Anne och jag testade både Macen och hennes iPad och konstaterade att allt fungerade som det skulle. Anne blev glad, jag blev glad och förhoppningsvis blev även Jonas glad när han kom hem från arbetet. Även om jag nog inte skulle kunna göra om det jag gjort hos Anne, så var jag mäkta stolt över min prestation när jag väl körde hem till Lödde igen. Jag är trots allt humanist och ingen tekniker.

Vedskjul - ett ev. vårprojekt
För några år sedan, när vi renoverade vårt vardagsrum, så fick Eva för sig att vi skulle ha en öppan spis. Själv hade jag inte funderat i de termerna, men tänkte att det kanske kunde vara en bra idé. Så vi åkte runt till olika ställen och kollade, inte minst hemma hos bekanta som redan var innehavare av en dylik tingest. Vi hittade ett företag i Hyllinge som sålde så kallade kassetter och som också ombesörjde murning och installation av både kassett och skorsten.


Det blev riktigt mysigt.
Det här var på sensommaren och när hösten inföll, som den ju alltid gör, så var det dags att börja elda på allvar. Så var det här med ved. Det går ju inte att elda med vad skit som helst, då kan det bli klagomål från omgivningen. Nej, torr björkved var vad som rekommenderades. Det blev att åka till Bauhaus eller ICA och köpa säckar med ved. Det kostar en slant så någon ekonomi lär det inte bli med spiseldandet. Detfick bli mysfaktorn som var det viktiga, åtminstone i inledningsskedet. En del av mina grannar köper hela släp med ved, som de lagrar i garaget. Men, som jag framfört i mina tidigare bloggar så är garaget till för mina engelsmän och min moped och inte till för att lagra en massa annat som bara är i vägen.
Vi har diskuterat att försöka fixa något ställe där vi kan förvara och torka lite större volymer ved, men eftersom jag inte är någon större fixare när det kommer till praktiska saker, så har det inte blivit av.

Litet och nätt vedskjul som skulle passa bra på baksidan av vårt garage.
Nu slumpade det emellertid så att när jag och Eva var ute på en längre söndagspromedag, så råkade vi passera ett hus som hade ett hemmagjort vedskjul utanför sitt garage.

Jag passade på att ta några foton eftersom det i mina ögon inte såg alltför komplicerat ut. Ett antal grövre reglar som håller upp ett litet snedtak och sedan lite glest med bräder på sidorna för att luftcirkulationen ska kunna bidra till att torka veden. Hela arrangemanget var uppbyggt med ett antal europallar som golv. Ett sådant här kanske till och med jag skulle kunna bygga själv, åtminstone med lite hjälp och råd från någon händig person.
Peter, en av mina golfkompisar, har precis nyligen också blivit med öppen spis, så kanske vi tillsammans kan konstruera något liknande. Han är nämligen ingenjör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar