måndag 31 januari 2011

Nu bara ett land kvar till Honor Roll No 1

Igår kväll klockan 2245 körde jag dem - South Orkney
VP8ORK är callet på en DXpedition som just nu är aktiv från South Orkney, en ö som är belägen mellan Chiles sydspets och Antarktis.

Det ligger ganska avlägset och för att ta sig dit har man chartrat
ett fartyg, Braveheart, som brukar utnyttjas av radioamatörer som är ute på vift.
Redan i förrgår ringde mig Enock, SM7BHH, klockan 2230 och berättade att de var starka på 30 meter, men då hade jag redan gått och lagt mig. Och, mina förhoppningar var heller inte speciellt stora eftersom, varje gång jag hade lyssnat efter dem, så hörde jag varken dem eller någon pile-up. Men så igår kväll, när jag bara skulle upp och hämta mitt badlakan till min packning inför dagens gymbesök, så tog jag en sväng in i shacket. De kunde ju vara hörbara även ikväll och klockan var runt halv elva, precis samma tid som Enock ringde dagen innan.
När jag satte mig och lyssnade på 30 meter hörde jag dem, de var svaga men hörbara. Trots att jag satt väckarklockan på 0545 dagen efter, för mitt gymbesök, så  tänkte jag att det trots allt var läge att tillbringa en stund ytterligar vid radion. Förhoppningsvis hade de flesta i Europa gått till sängs, varför konkurrensen kanske var lite mindre denna söndagskväll.
Jag låg och slog mitt call på telegrafi gång efter gång, men oftatst när de svarade någon så gick de ner i bruset och gick inte att läsa.

Det krävs lite skrot i luften för att kunna höra dem.
Och inte ens det räcker alltid.
När det verkade hopplöst och jag bestämt mig för att gå ner och knyta mig, så tänkte jag att jag kunde prova 20 meter innan jag gick ner. Förmodligen ännu mer hopplöst eftersom det bandet brukar stänga ner redan vid 17-tiden. Men döm om min förvåning när jag hörde VP8ORK ropa CQ med en stark och klar signal.
Nu var det bara att stanna kvar i shacket och åtminstone försöka. Jag visste att de lyssnade mellan en och två kc högre upp, så jag lade sändaren på den frekvensen. Och, bara några få minuter senare hade jag dem i loggen. Stolt som en klockarekatt sprang jag ner i sovrummet och framförde den glada nyheten till min hustru, som mottog meddelandet med en gäspning och sade "jaha, det var ju kul för dig". Vilken entusiasm!

I amatörradiovärlden finns det för närvarande 338 länder, eller entities som vi benämner dem. Av dessa har jag nu haft kontakt med 337 och saknar bara ett nämligen KP1 Navassa. Det är en ö som ligger i Karibiska havet och ingen har varit aktiv på radio därfrån på en herrans massa år.
Nu var VP8ORK inte bara ett nytt land för mig, det var också en ny ö, vilket inte är minst viktigt.
När jag nu lyckats fånga dem på 20 meter så blir jag lite girig och kommer också att försöka att köra dem på några andra frekvenser. Så det får nog bli några uppesittarnätter för att kolla om det är möjligt!
Amatörradio är kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar