tisdag 25 januari 2011

Möte med Bosse, min före detta kollega

Bo-Ingvar Svensson - AD, Illustratör, Fotograf, "Arkitekt", Möbeldesigner, Kreatör mm
Bosse och jag har arbetat tillsammans, i var sitt AB, sedan 1993. Både Bosse och jag hade tidigare arbetat på reklambyråer, han på Tecknargården och jag på Ted Bates och Liberg och Co.
Vi fann varandra tack vare vårt gemensamma intresse för veteranbilar. Bosse hade nämligen, under många år, varit tungt engagerad i Mercedesklubben där han under lång tid producerade deras exklusiva klubbtidning, samtidigt som jag och min kompis Gunnar pysslade med vår "bok" Renoveringsguiden.

Bosse är lika glad för bakelser som jag är
och därför hade vi alltid våra kreativitetsmöten på välrenommerade cafeer.
Nu när jag blivit "fritidsforskare" samtidigt som vi avslutat vårt samarbete med vår sista kund AkkaFRAKT senhösten 2010, så har våra möten blivit mindre frekventa de senaste månaderna. Vi tyckte därför att det var dags att träffas, varför jag åkte upp till Bosse i Stenestad, naturligtvis med två semlor i bagaget.
När Bosse var barn tillbringade han all ledig tid hos sina släktingar i Stenestad, där de hade en gård. Redan då sade Bosse att "här uppe ska jag bo när jag blir stor".
Det dröjde ända till 2001 innan Bo-Ingvar, hans fru Lena och dottern Emilia kunde förverkliga sina drömmar. Sonen Marcus var då redan utflugen ur boet.


Bosses och Lenas hus ligger mitt inne i skogen uppe på Söderåsen.
Bosse hade köpt en tomt med en gammal gård, som hette Lilla Lökagården. Boningshuset revs medan ladan fick stå kvar. På tomten byggde Bosse och Lena sitt drömhus, ett hus som Bosse ritat själv.

Självklart finns det ursprungliga namnet på gården kvar.
Bosse vill att allt ska vara genuint.
Nu hade Bosse fått smak på det här med att rita hus och efterhand som vi trappade ner på vår byråverksamhet så började Bosse arbeta alltmer intensivt med sina husprojekt. När det gäller hans arbete med hus så har han nu två ben att stå på, det ena handlar om hus i gammal stil avsett att byggas på natursköna platser och det andra är inriktat på funkishus, gärna med inslag av art deco.
Så ni som går i byggtankar bör gå in och titta på hans hemsidor! Är ni intresserade av ett hus i gammal stil hittar ni mycket intressant på: http://www.landsbygdenshus.se/ men om ni är i begrepp att köpa ett hus med funkiskaraktär så finns fem olika varianter att hitta på: http://www.artfunkis.se/ samt på http://www.aeff-design.se/
Hans satsning på hus visade sig vara helt rätt och redan efter några år hade han sålt och låtit bygga fem stycken. Bland andra är det ett danskt par som sedan flera år också bor uppe på Söderåsen i ett av Bosses hus. Många av intressenterna är hästmänniskor och behöver därför rejäla tomter med plats för stall och betesmarker, vilket Bosse kunnat och fortfarande kan tillhandahålla.


Ett exempel på Bosses möbeldesign är stolen "Kulturarvet",
som rönt stor uppskattning och fått lovord i diverse inredningsmagasin.
Eftersom Bosse är en kreativ människa så leder den ena idén till den andra. I sitt arbete med planlösningar och inredningsetaljer till sina hus, så var inte steget långt att både designa kök och möbler anpassade till de hus han ritat.


En annan stol som Bosse designat går mer åt art decohållet.
Den är tänkt som en matsalsstol, men denna prototyp använder
Bosse vid sin lilla arbetsplats vid iMacdatorn.
Bland annat har han ritat ett häftigt art deco kök, som kanske inte passar i vilket hus som helst, men i en funkisvilla borde det vara perfekt. Åtminstone för de människor som vill ha lite annorlunda stil. Tyvärr har jag ingen bild på köket, men det finns bilder på http://www.artfunkis.se/

Det var som sagt flera månader sedan jag varit uppe hos Bosse och jag var därför lite nyfiken på vad han hade åstadkommit med sin före detta fotoateljé. Eftersom två kända hus-/inredningstidningar vill komma och göra reportage, om Bosse och hans hus till våren, så ville han fullborda sina planer med förvandlingen av ateljén till ett kombinerat samvarorum och arbetsrum.


En liten sittgrupp i rött läder kontrasterar bra mot det vita golvet.
Trappan i furu upp till ovanvåningen, där Bosse sitter och ritar, hade han målat vit, precis som golvet.Han hade också fått gjort ett nytt räcke till trappan med röda stänger, vilket var fräckt, tyckte jag.


Tavlan till höger är ritad av Bosse
och figurerna använder han i sin kommunikation för art deco.


Även elementskydden, har han designat själv och fått
tillverkade av en av sina samarbetspartners, Åraslövskök.
Mycket av inredningen har karaktären av 50-tal och/eller art deco och rummet har blivit mycket luftigt och fräscht.

Semlorna var uppätna, kaffet urdrucket och Bosse hade berättat om sina husprojekt, som han bland annat
marknadsför genom sitt samarbete med Willa Nordic. Nu var det tid för lunch och Bosse hade berättat att dagens rätt på Spångens gästgivaregård bestod av kålpudding, min favoriträtt, så det behövdes ingen övertalning för att jag skulle nappa på förslaget att åka dit.


Spången erbjuder inta bara smörgåsbord av världsklass,
även deras dagens rätt får högt betyg.
Och, priset 79:- kan jag inte klaga på.
Efter en mäktig lunch intog vi kaffet i en salong på gästgiveriet, inrett precis som Bosse gillar, med soffor och fåtöljer från 50-talet. Nu ville Bosse snacka jobb. Det handlade om att ta fram några texter och i bästa fall hitta en pay-off till några annonser för en annan av hans samarbetspartners, Åraslövs Kök. Det var ett tag sedan jag satt i ett så kallat kreamöte, så det var faktiskt väldigt kul när hjärncellerna väl hamnade på rätt plats. Efter en två timmars "session" hade vi lagt grunden för en fortsättning, som Bosse arbetar vidare med i Stenestad. Det är inte helt osannolikt att jag får en hel del samtal och mail från Bosse innan han känner sig nöjd.

Jag lämnade Bosse och Spången strax efter tre och drog vidare till Helsingborg. Det var längesedan jag satte ett ljus i minneslunden på Krematoriet i Helsingborg, där mina föräldrar ligger begravda.
Det gjorde jag idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar