tisdag 18 januari 2011

Garagepyssel med min Morgan

Triumphen OK men Morganen död - 2011-01-14
När jag för några veckor sedan skulle starta upp min Mogge en stund, så var den väldigt seg. Vid den här årstiden och kallt i garaget så är 20/50-oljan tjock, så jag vet att det brukar ta en stund. Men, denna gången gav batteriet upp.

De här små laddarna slår av och på när de känner att det behövs.
 Jag tyckte detta var lite konstigt för till bägge bilarna har jag små underhållsladdare, av märket CTEC, som står på hela tiden och som jag köpt på Bildeve. Och min Trajja startade ju med en gång!


Batteriet sitter lite krångligt till.
Det var ju inte mycket att göra utan att plocka ut batteriet. Och precis som på MG så sitter batterierna jobbigt till bakom sätena. Normalt sitter det två parallellkopplade (eller seriekopplade - jag förstår mig inte på det elektriska heller) sexvoltare, men de flesta som har denna typ av utrustning har bytt sina batterier till ett tolvvoltsbatteri.
Inte nog med att det är jobbigt att lyfta ut batteriet från en låg nivå det är också fullt av fett på högra sida efterson bakre kardanknuten finns precis intill och kastar upp fett på batteriet.



Alla med gamla bilar, som används sällan, borde ha en syramätare.
Efter urtagning och rengöring av batteriet, som är två år gammalt, så tog jag fram min syramätare för att kolla om syrahalten var OK. Mätaren har ett rött, ett gult och ett grönt fält, som visar halten och är det grönt så är det OK. I mitt batteri visade proven från alla cellerna grönt, vilket innebar att det inte var något fel. Något nytt batteri behövde alltså inte införskaffas.

Nästa steg var därför bara att ladda batteriet med den "tunga" laddaren, som fick stå på ett dygn, varefter jag satte på underhållsladdaren. Med cirka 12 grader i garaget så ska nog batteriet må bra ytterligare en tid.
Nu till nästa lilla delprojekt.

Krånglande hastighetsmätare - 2011-01-17


Det är inte första gången det ser ut så här.
Som jag skrev i en tidigare blogg så har min hastighetsmätare på Morganen behagat att ställa sig permanent på 40 kilometer i timmen, även när den står stilla. Efter telefonsamtal med Gunnar, en annan av mina gurus som jag kontaktar när jag har något bilproblem, ställde han diagnosen att det var dämpoljan i mätaren som hade blivi tjock och trög. Dels beroende på för lite användning av bilen, dels på att temperaturen i garaget varit för låg. Hans förslag gick ut på att jag skulle plocka ur mätaren och hastighetsmätarwiren för att därefter sätta ena ändan av wiren i chucken på en en steglös borrmaskin och se om jag kunde få den att fungera normalt.


När jag skruvade av av ett halvt varv på wiren
i mätaren så gick mätaren ner till 0.
Att ta bort hastighetsmätaren från instrumentpanelen var inga problem. Två muttrar till bygeln, en sladd till den elektriska klockan (som jag aldrig fått att fungera) samt att skruva av hastighetmätarswiren i mätaren gick lätt. När mätaren väl låg på arbetsbänken var det också lätt att ta av kromringen och putsa upp den med Autosol.

Nu skulle jag ta av hastighetsmätarwiren var det lättare sagt än gjort. Visserligen går hela wiren inne i kupén, men vid infästningen i växellådan så sitter fästena till stolarna i vägen, vilket innebar att stolarna och stolstöden måste plockas bort först. Det låter kanske inte så jobbigt, men jag fick lägga mig ner på det kalla golvet för att nå in till muttrarna på undersidan av golvet.


Krångligt att skruva av wiren med bara fingrarna.
Först trodde jag att jag också var tvungen att plocka av kardantunneln, men med hjälp av en "kalsatång" så lyckades jag skruva av wiren från växellådan. Nu var det bara att dra ur wiren genom mattan på sidoväggen i kupén och granska den lite noggrannare. Först provade jag att med fingrarna vrida wiren, men det visade sig att det tog emot någonstans.

Det syns tydligt att wiren blivit skadad.
Och mycket riktigt så var det en kink på wiren, precis där den går in i växellådan, vilket orsakats av att stolfästet hade en sådan vinkel att wiren fått en liten krök just där.
Det är inte första gången hastighetsmätarwiren skadats, men nu har jag beställt en ny från Johan på Morgan Restoration Service i Vara. Får se om jag kan montera den så att samma fel inte uppstår igen.
Det är ju snart vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar