söndag 14 juli 2013

Mina gamla plugg

Lunch hos Möllebackens café - 2013-07-11
Efter mitt inte alltför angenäma besök hos min tandhygienist tyckte jag att jag var värd en liten uppmuntran.
Av en kompis hade jag fått reda på att det finns ett ställe som heter Möllebackens Café och Restaurang, som serverade dagens lunch. Efter att dagen innan kollat upp menyn och det då visade sig att man bjöd på kålpudding dagen efter, så fanns det ingen tvekan.
Jag hade bestämt med en kompis, Ronnie, att vi skulle ses på stället vid kvart i tolv för en gemensam lunch och lite bilsnack.
Högra Allmänna Läroverket för Gossar, hette skolan när det begav sig.
Jag var i god tid och konstaterade att det tidigare våffelbageriet låg precis bakom mina gamla skolor, nämligen Gossis och Handelsgymnasiet. Till Gossis kom jag från Åstorp, för att anträda andra året i den fyraåriga realskolan. Här var det viktigt att komma i tid till morgonbönen varje morgon. Alla för sent komna stoppades nämligen av Skorvas, skolans populäre men tuffe vaktmästare, vid huvudentrén vilket renderade en anärkning i  betyget Ordning, som fanns på den tiden.

Gamla Handels.
Efter fyra år följt av ett år i arbetslivet och uppläsning av vissa dåliga betyg blev jag antagen som elev vid Helsingborgs Handelsgymnasium. Egentligen ville jag gå på Teknis, där flera av mina bästa kompisar kommit in, men mina kunskaper i matte, fysik och kemi låg oftast runt B eller B?, så det var helt uteslutet för mig att komma in där.

Här sprang vi glada ut till släkt och vänner efter godkänd examen.
Och, tur var väl det. Det fina med att läsa ekonomi är att det i regel inte finns några absoluta sanningar på samma sätt som inom naturvetenskapen. Ja, utom när det gäller ämnet redovisning förstås. Där skulle våra prov, ofta i form av en stor bokslutstablå, alltid sluta på samma summa både horisontellt och vertikalt. Det lyckades jag aldrig med och betyget blev därefter, men å andra sidan hade jag aldrig siktat på en karriär som kamrer. Kamrersassistent blev dock det första jobbet jag fick efter studentexamen och genomförd värnplikt. Skälet till detta var, att jag med mina ambitioner att en dag bli VD för dåvarande ASEA, var tvungen att lära mig alla områden i ett företag. Och, valde därför att börja med det minst upphetsande. Det var många nostalgiska minnen som dök upp när jag gick och väntade på Ronnie.

Ett mysigt ställe, som jag nästan glömt bort att det finns, trots att det ligger precis bakom Handels.

Då det tydligen brukar vara många lunchgäster på Möllebacken gick jag in och satte mig vid ett ledigt bord. Man kan sitta både ute och inne, men vädret var fantastiskt fint så självklart skulle vi sitta ute.

Vacker vy, eller hur?
Från vårt bord hade vi en underbar utsikt över takåsarna och Öresund. Här kunde vi sitta länge och resonera, Ronnie och jag, men efter en dryg timme var det dags för oss båda att göra resten av det vi hade föresatt oss att göra denna dag.

Och, kålpuddingen var inte dum den heller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar