fredag 12 juli 2013

Sportvagnsmeeting

Knutstorp - 2013-07-07
Efter att ha varit på bröllop i Helsingborg kvällen innan så kändes det ganska tungt när väckarklockan ringde 0700 på söndagsmorgonen. Jag skulle visserligen inte träffa Anders W, som hade fribiljett till mig, utanför ingången förrän vid niotiden, men jag måste alltid läsa tidningen och ta en fika för att få kropp och hjärna att fungera. Trött som jag var somnade jag i fåtöljen och väcktes av att Anders ringde på mobilen. Han berättade att de var i Sjöbo och jag fick bråttom att dra iväg.
Emellertid var jag tvungen att köra ner om ICA Maxi innan jag åkte iväg, då jag, dyrt och heligt, lovat att ta med mig trangiakök, korv och korvbröd till träffen.
Det var en underbar morgon och fin väg från Lödde via Tågarp och sedan vidare genom Sireköpinge.
Precis när jag skulle svänga vänster in mot banan så tutade Anders på mig och jag såg i backspegeln att han och Gloria låg precis bakom min bil. Väl timat!

Redan många Morgans, men fler kom efterhand.
Det var naturligtvis massor av både folk och bilar redan klockan tio, men vi blev snabbt lotsade till den specielle Morganparkeringen. Ganska märkligt, men det fanns ingen av bilarna jag kände igen samtidigt som flera stycken var från Danmark.
För att få bra överblick över banan gick vi över de båda "broarna" över till skogssidan. Jag har faktiskt aldrig var där tidigare, men här var det lätt att se det mesta utom slutet och kurvan på startrakan.

Ett antal fina TR6:or.
Efter några timmar och ett antal race tog vi oss åter över till andra sidan av banan för att gå en sväng och titta på bilar. Intill våra Morgans fanns parkeringen för Triumphbilar. En Morgan som ställde sig bakom en TR6:a blev genast "bortkörd" av någon i Triumphklubben och bads ansluta till övriga Morganbilar. Ordning och reda!
Gloria undrar hungrigt när det blir servering.
Det närmade sig lunchtid och alla började bli hungriga. Det var dags för mig att plocka fram Trangiaköket och sätta igång korvkokningen. Det var faktiskt första gången jag gjorde det själv. Normalt brukar Eva vara med och som gammal Mulleledare så brukar hon fixa detta på ett kick.

Healeys fanns det gott om, både på banan och bland publiken...
...medan det var mer sparsamt med Aston Martins.
All korv gick åt på ett nafs och efter någon kopp kaffe tog vi ytterligare en sväng uppe bland publikbilarna. När vi knallade omkring bland bilar och läktare så träffade vi en hel del bilbekanta. Det gick därför åt mycket, men trevlig tid att snacka bilar och annat. Mingel är ju ett viktigt inslag vid sådana här tillställningar.

Här ett heat där bland andra Volvo PV och Amazoner deltog. Kul!
När de för oss mest intressanta klassheaten skulle köras så gick vi tillbaka ner till banan för att slutligen bänka oss på en läktare. Några timmars spännande racing förflöt snabbt och framåt halvfem så var de flesta lite trötta då vi hade befunnit oss i "blagande" sol hela dagen.

Minimarcos måste det väl vara?
Vi drog oss därför tillbaka till våra bilar på Morganparkeringen för att packa in våra prylar och förbereda bilar och passagerare för hemfärd. På väg till bilarna såg jag en bil som jag var säker på var en Minimarcos. Det kanske det var också, men på motorhuven fanns en dekal där det stod MIDAS.

Vi drog iväg åt olika håll och en stund hade jag en av de två Aston Martinbilarna efter mig. Det var en ljuvlig kväll och egentligen hade jag kunnat köra hur långt som helst, bara för att få köra. Men, det blev till Lödde färden gick, även om jag tog en lång omväg via Helsingborg.

Eva hade haft många tidiga morgnar under veckan och tyckte det hade varit skönt att få sova ut för en gångs skull. Annar brukar hon inte missa sådana här evenemang.

Tur jag har en sådan fru!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar