söndag 4 augusti 2013

Cabbeträff på Råå...

...och på Örenäs Slott - 2013-08-03
Hittade ett kort i Morganen där det fanns berättat om Cabbeträffar i Råå. Hade aldrig tidigare hört talas om detta evenemang och då vädret var enormt fint så drog jag iväg i vår Morgan. (www.cabbe.se)
Till träffen, som avhålls en lördag i månaden, är alla typer av bilar välkomna, oavsett årsmodell eller märke. Enda kravet är att de ska vara cabrioleter.
Samlingen skedde i Råå Hamn. Här glömde jag att ta några bilder då jag träffade min tidigare kollega och projektassistent från min tid på Ted Bates, Eva och hennes Tore. Det blev mycket prat om tiden då det begav sig och om gamla kolleger.

Innan alla bilar drog sig mot Örenäs Slott så skulle de köras i kortege genom Råå, ett par vändor. Mycket folk fanns längs gatorna och beundrade lystet öppna bilar i alla former och flera önskade nog att de hade en dylik bil i det fina vädret som bjöd på temperaturer upp till 30C.

Morgan +4 2011.
Jag hade i hamnen noterat att det fanns ytterligare två Morgans bland deltagarna. Den ena tillhörde Björn Hedlund, men den andra hade jag aldrig sett tidigare. Det var faktiskt inte så konstigt då paret som ägde bilen (glömmer namnen så fort jag har hört dem) hade hämtat den i Vetlanda under onsdagen veckan före. De berättade att de bodde i Raus och att de också var ägare till en segelbåt, men nu hade lagt seglandet åt sidan till förmån för en Morgan. Inte alls något dumt beslut, tycker jag.

En liten söt "Frogeye", AH Sprite.
Fordon från tre världsdelar, Europa, Amerika och Asien.
Det fanns som sagt bilar av alla de slag på träffen, men mitt intresse var naturligtvis mest inriktad på brittiska eller lite äldre fordon.

Mitt eget val föll på det här charmiga ekipaget.
Vid ankomsten till parkeringen, tyvärr utanför Örenäs fina Park, så delades det ut en lapp till deltagarna där de skulle rösta på finaste, eller intressantaste fordon.

Fräckt avgas.
En bil som börjar bli allt mer populär bland anglofiler är Lotus Elise, som både har bra prestanda och ett någorlunda hyggligt pris.

Mycket krom att putsa!
Bland de deltagande bilarna fanns också en fin Mercedes 170 SA Cabriolet från 1951. Och det var en av bilarna som beordrades fram till slottet för att motta någon form av pris.

En av pristagarna.
Utöver, den lilla FIAT 500 med släp, som troligtvis vann Peoples Choise, så fick även ägarna till en otroligt fin Big Healey besked om att också köra upp till slottet.

BRUM och jag fick inget pris, men det var många av åskådarna som kom fram och pratade och ville veta mer om bilen. Alltid kul när folk är intresserade så att jag kan få delge dem lite om märkets 104-åriga historia.

Det började mulna till och allt fler deltagare började packa ihop för hemfärd. Så gjorde även jag och gasade på lite extra när jag valde att ta motorvägen hem.

Ytterligare en dag som jag haft förmånen att tillbringa med BRUM!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar