söndag 25 augusti 2013

Kort besök på bilträffen i Lödde


Fin kväll och massor av folk - 2013-08-20
Efter hemkomsten från mötet med Sven i Röstånga, var klockan omkring 1600. Det var tisdag och därmed också den normala tisdagsträffen för bilar och MC i Vikingabyn i Hög. Det är varken var eller varannan tisdag jag åker till träffen, eftersom jag har sett de flesta bilarna som brukar komma dit. Men nu var Morganen redan ute ur garaget så det fick bli en tripp dit.

I fint sällskap vid en V8-bestyckad TVR.
Ett annat skäl till att jag inte besöker träffen så ofta är att det kan vara svårt att komma därifrån när jag själv vill. Därför åkte jag upp redan klockan kvart i fem för att hitta en plats jag snabbt kunde lämna.
Det var alltså gott om plats när jag kom dit och jag parkerade närma utgången. Ägaren till den fina TVR, som jag parkerade bredvid, heter Ljungman och har också tidigare varit medlem i TR-klubben när han hade en TR6:a. Nu är det främst Jaguar som gäller för honom, men TVR:en var det senaste tillskottet i hans bilsamling.

Trevligt ekipage från den tid det begav sig.
Jag går normalt några svängar på Europaparkeringen för att se om det kommit någon annan Morgan eller andra bilar och ägare som jag känner eller fordon som jag inte sett tidigare. Så såg jag plötsligt en kille, som jag kände igen direkt. Det var en gammal lumparkompis som jag inte sett på 45 år. Och, han kände även igen mig. Minns att han redan på P6, brukade komma på söndagskvällarna körande på en Royal Enfield MC, så motorintresset hade han redan då. Nu var det mest Jaguar som gällde och till träffen hade han kommit i en Jaguar E-type. Tyvärr glömde jag ta bilder både på honom och hans bil, men vi utbytte telefonnummer så att vi kan träffas och snacka vidare.

Det blev snabbt fullt på parkeringen så det var tur att jag anlände tidigt.

Har svårt att se mig mätt på instrumentpaneler som i denna Jaguar XK 140 (kan vara 120).
Som vanligt fanns det många fina bilar uppställda på de stora gräsytorna, men när det finns så mycket att titta på så ser man ibland "inte skogen för bara träd".

Ständigt några som kollade Moggen.
Blev lite besviken när jag kunde konstatera att jag var den enda som representerade Morganmärket, men å andra sidan så tilldrog sig min  Roadster ett stort intresse från besökarna, som ständigt kretsade kring och kommenterade bilen.

De behöver ingen längre start- och landningsbana. bara en gräsplätt, som här i Hög.
Den här behöver ännu mindre plats.
Det var något som tilldrog sig mitt intresse på andra sidan den omfattande MC-parkeringen. Där fanns nämligen två av de besökande flygplanen plus en liten tvåsitsig gyrokopter (tror jag det heter). Med den här lille maskinen fanns det tydligen möjlighet att få åka med en sväng, då jag såg den starta och landa flera gånger.
Oräkneliga MC!
När jag var bort vid flygplanen så såg jag också mängden av MC som var på plats. Det måste handla om flera tusen som kommer till Vikingabyn varje tisdag.

Eftersom jag kom så tidigt till träffen så hade jag fått möjlighet att se nästan alla fordon passera revy när de körde in på sina respektive områden. Klockan var sju på kvällen och jag tyckte det var lagom att åka hem och stalla in vår Morgan.

En fin dag hade vi haft BRUM och jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar