lördag 7 september 2013

MOG South:s höstmöte i Blekinge

Tre dagar med likasinnade - 2013-08-30 - 09-01
Vi hade sett fram mot mötet i Blekinge och var förväntansfulla när Anita och Ola dök upp i sin nyinköpta Morgan Roadster från 2006. Det är alltid trevligare att åka tillsammans med någon och vi hade kommit överens om att åka på småvägar mot målet utanför Karlshamn så länge vi orkade.

Ola är lite frusen av sig så stora flygarejackan var ett lämpligt plagg.
Klockan var strax efter elva på fredagen, distansen kortaste vägen var omkring 15 mil, men via småvägar förmodligen betydligt längre.
Kvällen före hade jag skrivit ner alla små orter, med konstiga namn, som vi skulle passera och också ritat in färdvägen på en Skånekarta. Men, ibland stämmer inte kartan med verkligen, samtidigt som ortsskyltarna ofta saknas. Men trots några felkörningar så kom vi efterhand rätt enligt kartan igen.

Kaffe och kaka intog vi på uteserveringen.
Efter några timmar och ett antal mil på smala, krokiga, men asfalterade vägar, närmade vi oss Ringsjöområdet. Här i närheten finns Bosjökloster Golfklubb, som vi ansåg vara ett lämpligt ställe att inta vår lunch.
Efter lunchen fortsatte vi att köra på de mindre vägarna, men eftersom medelhastigheten var låg så tyckte vi inte att vi kom så mycket närmare vårt mål tillräckligt snabbt. Vi kom därför överens om att, även om det är trist, ta oss ut till och mala vidare på E22:an.

Vår fina klubbflagga!
Vid ankomsten till Guö Värdshus, utanför Karlshamn där mötet skulle avhållas, möttes vi av att klubbens flagga vajade stolt på hotellets flaggstång. En viktig sak, som vår MOG South ansvarige Björn Roxlin alltid är noga med.

Snart inte plats för fler!
Sista halvan av vägen till Guö så körde vi på ganska friskt på E22:an för att komma fram och kunna packa upp och kanske hinna slappa lite innan kvällens grillbuffé skulle avätas. Det fanns därför inte mer än en handfull bilar när vi kom dit vid fyratiden på eftermiddagen, men efterhand dök allt fler bilar upp och snart var det fullt av Morgans på parkeringen.
Det här stället var perfekt för träffen, som arrangerades av Tina och Björn Roxlin tillsammans med Rosita och Per Jacobsen samt Bengt-Göran Welander och hans hustru Lisa. Det sistnämnda paret är nya i klubben och hade själv anmält sig som frivilliga att medverka som arrangörer. Det är imponerande vilket jättejobb dessa medlemmar gjort för att få allt att fungera perfekt. Till och med vädret var bra alla dagarna trots att hotande moln tornade upp sig på vissa ställen.

Något liknande vill jag ha!
Några av deltagarna hade förfinat sina bilar sedan förra året. Så hade till exempel Per och Rosita bytt instrumentpanel på sin +8:a till en från MK Holztechnik i Tyskland (www.mk-holztechnik.de) som är välkända för sina fina arbeten. Per hade själv monterat sin, vilket nog inte är det lättaste.

Lisa Welander förbereder vå bil för manöverprovet.
På lördagsmorgonen intog vi en hyfsat tidig frukost för att sedan åka ut på den åtta mil långa rallyrundan. Omgivningarna runt Karlshamn är helt underbart vackra, med närhet till hav och åar lite överallt. Många fina asfalterade småvägar hade letats upp av arrangörerna.
Den första kontrollen var vid ABU Garcia i Svängsta. Här skulle vi försöka pricka en piltavla med en pil som bands fast i fronten på bilen. Det gick ganska bra och vi lyckades få nio poäng av tio möjliga.

Lite suddig, men mångfalden framgår.
Minns när jag letade utrustning i Napp & Nytt, som fortfarande ges ut.

I samband med manöverprovet i Svängsta fanns också möjligheten att titta in i ABU:s museum. Som tidigare storfiskare, så tog jag tillfället i akt och fick se många av de fiskerullar och drag, som fortfarande finns någonstans i mitt garage.

Åke och Sonja åt sin lunch på en mysig plats.
Det fanns många dina platser längs ån att äta sin lunch vid.
Färden fortsatte sedan till Laxens Hus i Mörrum, där vi också åt vår medhavda lunch bestående av kyckling och potatissallad. Mörrumsån är vida berömd och jag har fiskat här ett antal gånger. Dock utan att få en enda fisk trots att laxarna hoppade hej vilt ute i ån. Men, även om man blir lottlös så är det en lisa för själen att gå omkring i den fantastiska miljön.

Här fixade Eva 10 poäng. En droppe till och det hade runnit över!
Precis innan vi körde in på Guö Värdshus parkering så började det regna, men efter endast några minuter slutade det igen och solen kom fram. Sista delarna av rallyt bestod dels i ett prov där man skulle försöka hälla en liter vatten i en stövel som därefter hälldes i ett enlitersmått och dels en tipspromenad i parken bakom värdshuset där vi skulle svara på 12 svåra frågor. Hur många barn hade egentligen Gustav Vasa?

En del av de 44 deltagande Morgans.
Nu hade vi några timmar över innan det var dags för fördrinken och trerättersmiddagen. Vad är mer naturligt att göra då än att gå runt och titta på alla de totalt 45 Morgans som deltog på mötet. Alltid kul att se vilka extra tillbehör som kan göra ens bil ännu bättre eller snyggare.

Suddig, men det framgår ändå vad jag menar.

Betydligt snyggare än originalet.

Själv har jag bestämt mig för att byta ut plasten framför ratten samt reglagen till blinkers och ljusomkopplare till en lite snyggare variant. Grejerna finns hos MK Holztechnik i Mannheim i Tyskland. Hade varit kul att turista ner dit och få gjort det på plats. Men det är ganska långt.
Prat i kvadrat.

Vår huvudarrangör Björn Roxlin tog till orda inför trerättersmiddagen på kvällen och önskade alla välkomna. Sedan följde det sedvanliga minglandet, där alla med glas i händerna, fortsatte att prata om rallyt i allmänhet och Morgans i synnerhet.
Nice!
Det var var kväll och alla hade satt upp suffletterna inför natten. Imorgon var det slut på det trevliga och en ny måndag, allt närmare hösten, skulle obevekligen dyka upp.
Men, för en del var måndagen bara starten på ett nytt äventyr. Fem av bilarna skulle nämligen iväg till England för att närvara vid Goodwood Festival, som är ett arrangemang som är vida berömt och omskrivet.

Jag avundas dem verkligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar