torsdag 19 september 2013

Studiebesök på Emporia

Stort hus med lite folk - 2013-09-19
Hur länge sedan det är Emporia slog upp portarna vet jag inte, men minns att kaoset till, från och utanför köpcentret visades på Sydnytt. Så, eftersom min svåra förkylning förhindrar golfspel idag, så gjorde jag och en golfkompis istället vårt första besök i denna monumentala byggnad. Bor man strax utanför Malmö hör det väl nästan till allmänbildningen att ha varit där, åtminstone en gång.
Ser ut som taket kollapsat!
Miljön verkar sydeuropainspirerad
Byggnaden är mycket spektakulär, både i form och färg. Hela bygget är klätt med glasskivor i olika färger, precis som de små förvaringshusen för kundvagnarna. Något som jag minns väckte irritation i samband med öppnandet var att det kostade pengar att parkera. Det gjorde det även idag, men en tjuga för några timmar är inget att gnälla om tycker jag. Men, det är ovanligt att det är så på ett köpcentrum.

Såg lovande ut, det måste finnas mer av den varan i centret.
Vi hann inte mer än innanför entrén innan mina ögon direkt fastnade för något, nämligen en disk full med godsaker. Jag är väldigt svag för sådant även om jag faktiskt inte låter mig lockas alltför ofta nuförtiden.

Visst är det fräckt, med färgade rulltrappor, kors och tvärs!

Var den inte blå så var den röd.
Men, avsikten med besöket var nu att ta en sväng och se vad det fanns för butiker, som vi inte hade på Center Syd eller på Väla i Helsingborg. Jo, en och annan butik hittade vi nog och hade våra fruar varit med så hade nog några timmars besök inte räckt till.
Klockan var över lunchtid och vi började bli hungriga. Det finns många restauranger att välja på, även om vi inte visste precis hur många just då. Vi gick in på en dansk "böfrestaurang" och beställde. Min kompis Jörgen valde en hackebiff och jag en biff med helt kött. I efterhand ångrar jag att jag inte valde som Jörgen, för biffen jag blev serverad var visserligen god, men om jag skulle ätit upp hela så hade jag nog varit kvar där ännu. Den var väldigt, väldigt seg och mina associationer gick till 50-talets Saluhall i Helsingborg. Det låg på det torg där Dunkerska nu ligger och en viss dag i veckan ringlade köerna sig långa för att folk skulle kunna köpa hästbiffar. Dessa blev väldigt goda, men oftast även väldigt sega.

En dröm för Appleälskare som jag själv.
Efter lunchen fortsatte vi våra efterforskningar i huset och upptäckte en gigantisk Applebutik. Här stod det rader med bord där man kunde surfa och leka med de allra senaste produkterna. Det fanns inte bara en iPad utan kanske 20. Detsamma gällde iMacar, laptops och annat.

En sak som både Jörgen och jag reagerade över, när vi gick omkring på Emporia, var att det fanns butiker där hela utbudet av varor bestod av sådant som definitivt inte någon människa egentligen behöver.

Vi behövde definitivt inte trängas.
Med tanke på hur uphypat Emporia var i samband med öppnandet, så blev jag ganska förvånad över att det var så lugnt och stilla i gångarna. Visserligen var det mitt på dagen en torsdag och kanske är inte löneutbetalningarna förrän nästa vecka, men enligt min uppfattning är det oftast mycket mer folk på Väla i Helsingborg.

Perfekt avslutning på besöket!
Det var intressant att komma och titta på Emporia, inte minst arkitekturen är värd ett besök. Men samtidigt var vi båda nöjda och samtidigt tacksamma att vi gjorde besöket på Emporia ensamma, för nu kunde vi åka hem precis när vi ville.

Något ytterligare framtida besök är inte inplanerat. Åtminstone inte för egen del!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar