tisdag 11 februari 2014

Fick ett paket häromdagen

Instrumentpanelen på Morganen fixas till - 2014-02-07
Det är några veckor sedan jag skickade ner grejer till MK Holztechnik i Tyskland för konvertering samt beställde lite nya grejer till vår Roadster.

Nu saknas bara the steering cowl i läder från Melvyn Rutter i England.
Och, i torsdags så kom äntligen det jag sett fram mot. Allt var i ett skick som jag förväntat mig, så nu började arbetet med att få saker och ting på plats. Ola, min Morgankompis från Bjärred är elektriker och hade lovat mig att hjälpa till med installationen av grejerna.

Det här var nog det lättaste.
Det första vi gjorde var att plocka av hela instrumentpanelen och lägga den på arbetsbänken. Nästa steg var att skruva fast den nya "switch control plate" som ersätter den tidigare, som var i plåt och hade fula tryckknappar i plast. Den nya skruvade vi fast med tio små träskruvar och brickor.

Sådär, ser bra ut tycker jag.
Efter lite justerande hit och dit så var den nya panelen slutligen på plats. Nu var det dags att flytta ut instrumentpanelen i bilen igen och det lär väl vara nu som det lite mer komplicerade arbetet börjar.

Ett virrvarr av sladdar och kontakter som ska redas ut.
En hel del av inkopplingen är i och för sig ganska enkel eftersom det finns flera multiconnectors som bara ska tryckas tillbaka i sina hållare. Men Ola måste också göra en hel del överkopplingar, inte minst för att få tillgång till två hastigheter på fläkten, men också några beträffande det bakre dimbakljuset.
Avsikten var inte att bli färdiga med jobbet denna fredag utan istället att undersöka om vi behövde några elgrejer och annat innan vi fortsätter med arbetet. Det uppstod också några frågetecken när vi orienterade oss i sladdhärvorna. Frågor som jag nu mailat till Matthias Kauffelt i Mannheim. Han har för vana att svara snabbt så förhoppningsvis kan vi fortsätta jobbet senare i veckan.
Som ni förstår har jag nu stora förväntningar på vad Ola kan prestera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar