onsdag 26 februari 2014

Årets första golfrunda

Svag vind, lite sol och trevliga kompisar - 2014-02-26
Det är inte ofta vi kan starta golfsäsongen redan i februari. Inte ens i Skåne. Och, när jag upptäckte att Öresunds GK hade öppna greener och tillika bjöd på lever i restaurangen fanns det ingen tvekan. Jag ringde Jörgen och Peter och föreslog en golfrunda. Båda tackade ja och efter en jättegod lunch peggade vi upp på första tee klockan 1215.
Förväntningarna var inte speciellt höga. Dels hade jag inte hållit i en klubba sedan jag och Jörgen var i Spanien i november, dels hade jag varit på gymet tidigt på morgonen. Gym och golf samma dag brukar inte bli så bra. Inte för mig i alla fall.
Alla tre slog, konstigt nog, ut hyfsade drives på första hålet. Både Jörgen och Peter hade spelat några rundor tidigare, när vädret tillät, men för mig var det första gången på länge.

Lite kaxig ser han ut.
Callaway X Hot lär de heta.
Jörgen hade köpt ett nytt järnset för bara några veckor sedan. Det visade sig vara samma märke och modell som Peter köpt i höstas. Efter utslagen på nästan alla hål, slog Jörgen ofta en J6, oavsett om det var en par 4 eller en par 5. Han ville väl spela in sig på sina nya järn antar jag. Han har alltid varit bra med järnklubbor och även idag visade han vad han kunde.
Efter nio hål var det väldigt jämnt. Peter och Jörgen hade 14 p och jag 13. Banan spelades nog omkring 400 meter längre än normalt eftersom på alla tees fick vi slå ut längst bak, nästan bakom ordinarie tee. Förmodligen berodde detta på att man ville vara rädd om sina tees.

Aggressiva svanar med fjolårsungar måste vi passera till 13:e tee.
Det 13:e "ökända" ö-hålet var idag inte lika tillgängligt som det ibland är i vanliga fall. Normalt är hålet 115 meter men idag var längden omkring 140. Och, greenen är inte stor. Peter fegade och slog en wedge till vänster medan Jörgen och jag slog J6, som båda gick i vattnet.

Peter och Jörgen letar boll. Min låg naturligtvis på fairway, var annars?
På 14:e hålet trodde Jörgen att han slagit andraslaget i vattnet, men efter lite letande hittade han den torr.

Bara ter hål kvar!
Det är inte ofta jag blir trött när jag spelar golf, åtminstone inte på gränsen till utmattad, men idag kände jag att "bensinen" började ta slut efter de första femton hålen. Det 16:e är ett par 5 och både Jörgen och jag hade dubbelslag där. Hålet var dock 20 meter längre än normalt plus att det blåste motvind. Men, jag lyckades göra en sjua medan Jörgen glädjande nog fick slå åtta slag. Han ledde med något slag och jag ville ju naturligtvis gärna piska honom. Men han är duktig på inspel, så idag drog han det längsta strået med sina 27 poäng. Själv kom jag på en hedrande andraplats med 25 och två par (alltid kul att göra par), medan Peter fick brons på 24 poäng. Alltid kul att spöa honom, som har lägst handicap.

Lite bister ser han ut, Peter, men det går snabbt över.
Men, det var inga sura miner p g a låga resultat, även om Peter inte var nöjd med bollträffarna han haft idag.
Vid den sedvanliga efterföljande fikan analyserade vi dagens spel och var överens om att det varit en fin och trevlig golfdag.
Premiären avklarad. Inte så bedrövligt som jag förväntat mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar