tisdag 11 mars 2014

Lika bra att fixa innan Morgankörande

Våren kräver sitt - 2014-03-10
Hade som vanligt en himla energi efter morgonens gymbesök. Och, för att låta den finnas kvar måste jag ta itu med något meddetsamma, annars blir jag snabbt sömnig. Gräsmattan, eller i mitt fall mossmattan, ska ju krattas så snart våren sätter in. Säger åtminstone de som begriper mycket om trädgårdsskötsel.

Små blommor här...
...och små blommor där.
Och, våren lär ju vara här, vilket det även finns tecken på i vår lilla täppa. I min iver gick jag in i förrådet och hämtade vår lövräfsa och satte igång. Oj, vad jobbigt det är, jobbigare än både gymet och golfspelande.

Gammal och ny räfsa.
Men, det gick lite trögt tyckte jag, tills jag noterade att några av pinnarna på räfsan var avbrutna. Krattan är säkert inte mer än 30 år, så det verkar inte ha varit någon vidare kvalitet på den. Det fick bli en tur till Bauhaus, där jag inhandlade en motsvarighet, som hade varumärket Fiskars, och det ska ju borga för kvalitet. Det var andra trädgårdsinvesteringen på några dagar, då jag dagen innan upptäckte att skaftet till vår piasavakvast var brutet. En ny inhandlades på samma ställe som krattan, men kostade 329:-. Ganska häftigt för en borste.
Att fixa hela gräsmattan på en gång, även om den är liten, var inte att tala om. Lätt att få blåsor i händerna och att någon golfmuskel blir negativt påverkad.

Detta är mossa alltihop.
Mellan varven satte jag mig i en solstol med nyllet mot solen och drack lite kaffe, sedan på det igen någon kvart. Men det var faktiskt väldigt jobbigt och ännu är inte hela gräsmattan färdigkrattad.

Får inte plats med mer.
Men, vår trädgårdstunna är proppfull och bara det, att få valuta för sina kommunala avgifter känns väldigt bra.
Tar resten när trädgårdstunnan är tömd den 18:e!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar