onsdag 26 mars 2014

Tandläkaren, fika, lunch och golf

En full dag i Helsingborg - 2014-03-24
När jag ska till tandläkaren vill jag alltid komma tidigt. Då har jag hela resten av dagen att utnyttja.
Så, klockan åtta parkerade jag bilen i källargaraget vid Dunkerska och promenerade sedan genom nästan folktomma gator.

Nästan inte en människa på Kullagatan.
Har alltid tyckt om att uppleva när staden börjar vakna. En ny spännande dag när man oftast har någon form av förväntningar.

Ganska ödsligt här oxo.
Jag kom fram till Stortorget, gick över mot Högvakten för att sedan passera skyltfönsterna hos Stenströms, där jag alltid brukar stanna till. De har precis sådana grejer som jag tycker om, men oftast inte har råd att köpa, förrän möjligen på rea.

Det är Christian jag går till.
Nu var jag strax framme hos min tandläkare. Under alla år tidigare har jag anlitat tandläkare som antingen har sportbilar eller spelar golf. Detta för att på ett enkelt sätt kunna distrahera dem med någon intressant fråga när de någon gång börjat prata om att en tand ev. kanske skulle behöva rotfyllas, eller något annat lika obehagligt. Nu har alla mina tre tidigare tandläkare, som har innehaft dessa kvalifikationer, pensionerats vilket har lett till att jag nu behandlas av en drygt 30-årig "pojke" vars intressen på fritiden ännu inte ventilerats under mina besök.
Men, det är inget fel på honom, speciellt idag när det visade sig att notan bara hamnade på 372 kronor, mot normalt drygt 900, eftersom jag tydligen hade passerat någon beloppsgräns.

Fahlmans, ett genuint gammalt café.
När nu tandläkarbesöket var överstökat, så var det dags för lite trevligare saker. Min frukost vid halvsjutiden i morse var inte speciellt vidlyftig, så nu, några timmar senare och med blankt papper från tandläkaren, var jag ganska hungrig.

Ett ägg och två halva frallor var precis vad jag behövde.
Kvällen innan hade jag chattat med en av mina bilkompisar, Ronnie, på Facebook och frågat honom om han kände för en tidig morgonfika. Egentligen tycker Ronnie att detta är mitt i natten, men han offrade sig och fanns på plats på Fahlmans vid kvart i nio tiden. Rejäl påg! Ronnie och jag har två gemensamma intressen, engelska sportbilar och bluesmusik, så vi har alltid mycket att diskutera. Ronnie är förresten en hejare både på klaviatur och trummor och är ibland med och jammar på Viking Bar.

Har aldrig sett denna gamla "skylt" tidigare, trots min uppväxt i Helsingborg.
När Ronnies parkeringstid löpte ut klockan tio,beslutade vi oss för att ta en promenad på stán. Vi brukar då passera bland annat Halméns Musik, där Ronnie kör lite bluesgrejer på en eller flera av deras elorglar. Men idag var det stängt då de inte öppnade förrän klockan elva.
Vid elvatiden skiljdes våra vägar, efter en trevlig förmiddag. Mitt nästa mål var nu Vasatorps Golfklubb där jag skulle inmundiga kålpudding tillsammans med en golfkompis, Jörgen. Vi hade bestämt att träffas tjugo över elva för att hinna äta innan vi gick ut och spelade klockan tio över tolv. Som vanligt fick vi både uppmärksamhet och ett trevligt bemötande av de alltid lika glada tjejerna i restaurangen.

Lugnt och tyst och nästan ingen vind.
Vi spelade på TC, för andra gången i år. Några dagar tidigare hade jag fått storstryk av Jörgen, så jag var väldigt revanschsugen. Idag hade Jörgen inte samma flyt med puttningen som förra gången, medan jag spelade ganska hyfsat. Framförallt gick chippar och puttar väldigt bra.
På första nio har jag två hathål. Det ena är femman, där jag antingen slår i vattnet från utslaget eller i vattnet framför green. Idag gick det dock bra där och jag enputtade för en femma vilket gav mig tre poäng då jag har dubbelslag (lite skämmigt att ha dubbelslag).

Gillar inte!
Det andra hathålet för mig är det åttonde. Det är inte mer än 250 meter långt, men där är också vatten längs hela vänstersidan på fairway. Och, mer som en regel än ett undantag, slog jag två bollar i vattnet varvid tuppkammen slaknade betydligt.
Men, efter första nio hade jag trots allt skrapat ihop 16 poäng och Jörgen bara 11. Det fortsatte i samma still och med 16 poäng även på inrundan gjorde att jag tog en gruvlig revansch på Jörgen. Skönt!
Efter den sedvanliga fikan efter rundan, så var det dags att återvända till Lödde för välbehövlig vila.
En lång, men trevlig dag var slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar