onsdag 2 april 2014

Lite småjobb efter stormen Sven

Alla antenner uppe igen - 2012-04-01
Det är visserligen drygt tre månader sedan stormen Sven slog till här i Skåne, men då intresset för radiokörande varit lite lågt samt inväntandet av ytterligare vårstormar, så har jag inte gjort något åt min mast och mina trådantenner. Men, nu hade jag en dag ledigt, varken golf eller Morgankörande fanns på agendan, så det var bara att sätta igång.

Inte vackert!
Under tre månader har jag tittat irriterat på ett av maströren på min södra gavel, som hängt snett. Detta maströr har jag använt för min L-antenn för 160M samt för min dipol för 40M. Det undre rörfästet hade lossnat från väggen vilket jag var tvungen att åtgärda.

Snyggt och prydligt igen!
Det var bara att ta stegen och klättra upp på grannens garagetak och sedan lyfta upp stegen dit för att kunna nå fästet. Det är fäst med så kallad fransk skruv, som var lätta att skruva av. Nya mindre hål borrades lite längre ner, vilket gjorde det lättare att skruva fast skruvarna igen. Det var ju kvickt gjort.

På rätt höjd igen.
Nästa steg i återställandet var att hissa upp mitt Versatower till full höjd. Ganska jobbigt, men jag fick dock vila med jämna mellanrum för att få bort min sloper för 80 M från alla trädgrenar den hade trasslat in sig i. När masten var upphissad var också alla antennlinor sträckta och fina och hängde inte och slängde i träd och buskar. Det tyckte nog Eva var skönt att se, när hon kom hem.

Redo för nya QSO.n.
Nu när allt är tillbaka till det normala så kanske det blir lite mer radiokörande än det varit sista tiden. Men, det är vår, golfsäsong och många tillfällen att lufta Morganen, så man vet aldrig.
Jag har dock riggen igång varje dag och lyssnar någon timme eller så.
Tröttna på amatörradio kommer jag aldrig att göra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar