torsdag 17 april 2014

Inte bara lek

Sysslor hemmavid - 2014-04-14/17
"Du får inte bara tänka på att ha roligt", sade ofta min mor till mig. Det var säkert hennes uppfostran i den Lutheranska andan som lett till denna inställning. Min egen privata uppfattning är däremot att inte tänka så mycket på det som är tråkigt.
Att jag däremot ibland måste ta itu med saker som kanske inte är så där jättekul, vilket väl var vad min mor menade, är bara att acceptera. Med denna inställning har jag därför ägnat några timmar, vissa dagar, åt att göra smärre insatser i trädgård och på hus.

Grenar i väntan på bearbetning.
Med bestämda streg, energifylld efter morgonens gymbesök, gick jag därför en dag ut i trädgården och tittade mig omkring. Snabbt hittade jag en hög med grenar bakom garaget. Dessa klippte Eva av från det lilla träd vi hade i trädgården, men som föll under stormen Sven.

Det här gillar Eva.
Med en dåres envishet tog jag gren för gren och klippte i mindre bitar, med hjälp av sekatörer i två storlekar. Nu är det på det viset att vi är innehavare av en öppen spis. Allt lämpligt och ofärgat som vi kan använda som tändved, vill Eva därför att vi ska ta vara på.
Naturligtvis följer jag hennes anvisningar och sparar alla de tjockare delarna på grenarna. Mina ansträngningar resulterade i två nästan fulla ICA-kassar, som nu ska stå i vägen i garaget och torka under minst ett år.

Mycket mer än det ser ut.
När jag blev klar med alla grenarna så genererades ytterligare arbete. Under och bakom grenarna fanns alla de löv som jag tydligen inte hittat under mina tidigare operationer. Som jag berättat tidigare så har jag emellertid nu en alldeles splitter ny lövräfsa i förrådet och med den så klarade jag av även detta lilla jobb väldigt snabbt.

Ser ju inget vidare ut.
En annan sak som jag irriterat mig på varje gång jag perkerat bilen på garageuppfarten, är gavelväggen på huset. Den vetter mot norr och är därför väldigt attraktiv för grönalger.

Inte torrt ännu, men det blir nog bra.
Min tanke var att släpa ut högtryckstvätten och göra processen kort med alla alger. Risken är bara att både alger och puts följer med om trycket blir för högt. Min kloka hustru Eva tyckte däremot att jag istället kunde prova med en kraftig grönsåpeblandning som jag kunde använda för att tvätta av väggen med en svamp. Så fick det bli och även om det blev betydligt jobbigare för mig, fick göra om processen tre gånger, så blev resultatet rätt så bra.

Inte hur lätt som helst.
Som om inte detta räckte, så kom en granne in och påpekade att en takpanna hade lossnat och kasat ner längs med vindskivan. Det var bara att hämta setgen, klättra upp och sedan föra upp varannan takpanna för att använda reglarna som stege och kunna komma ända högst upp till nocken. Pannan blev återplacerad med resultatet att jag hade ont i mina främre lårmuskler i flera dagar.
Och, jag som går på gym!

Efter några dagar med lite sysselsättning, som kanske inte är så rolig, känns det faktiskt ganska skönt när man är klar.

Och, mor tittar nog med stolthet ner på sin son från sin himmel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar