fredag 18 april 2014

The first outing

Idag var det dags - 2014-04-17
Egentligen tjuvstartade jag redan i onsdags och tog ut Mr Brum, vår Morgan, på en kortare tur för att kolla att bromsar och allt annat fungerade. Men redan då på kvällen bestämde jag mig för att göra en längre utflykt på torsdagen.

Använde för första gången det tillhörande sittbrunnskapellet.
Under den korta onsdagsturen körde jag utan att ha sidorutorna på. Då det blåste friskt och inte var speciellt varmt beslöt jag att montera sidorutorna inför torsdagens outing. Som vanligt hade jag ingen aning om åt vilket håll jag skulle åka. Det finns många options som Österlen, Röstånga och Söderåsen och inte minst Kullahalvön.

Så här ska en väg för Morganbilar se ut. Möjligen lite krokigare.
Precis innan jag passerade Hofterup så svängde jag upp på den mysiga, smala, asfalterade vägen mot Dösjebro. När jag kom dit så körde jag in om en sväng i byn för att se om det fanns någon aktivitet hos Kallae Borg, vilket det ofta är. Det var det inte, så färden fortsatte ut mot Asmundtorp och vidare mot Tågarp.


Vackert!
Lite innan Tågarp går det ytterligare en smal asfalterad väg till vänster som går upp på Rönneberga backar. Uppe på krönet på backarna är det en fantastisk utsikt åt alla håll. Det var bara att stanna och ta några bilder. Härifrån kan man köra på småvägar ganska länge. Små byar passeras och på något ställe låg Tomatens Hus. Upptäckte även att det mitt emot låg ett litet sommarcafé med uteservering, som faktiskt hade öppet redan. En torsdag i april!

Kontemplativ miljö.
Efter att definitivt inte ha kört den kortaste vägen, vilket inte är syftet när jag kör Morgan, kom jag efter en stund fram till hamnen i Domsten. Det är verkligen ett mysigt ställe, där du kan sitta och titta ut över hamnen och Öresund och drömma dig bort.

Verkar ha öppet alltid.
Men, att där är lugnt och fint var inte enda anledningen till att jag "råkade" hamna just där. Det finns nämligen också en kiosk, som erbjuder det mesta av havets godsaker.

Ser inte mycket ut för världen, men god var den.
Klockan var väl omkring ett på dagen och jag var riktigt hungrig. Eftersom jag alltid varit väldigt svag för "rögad ål" och det fanns erbjudande om en ålbaquette för 60 kronor, så beställde jag en sådan och en kopp kaffe. Men i den här kiosken kan du även köpa en sillamacka eller baquetter med makrill, räkmackor och en hel del annat.

Kronborgs Slott till vänster i bild.
Fin miljö för Moggen.
Så här satt jag nu i solen med mitt kaffe och min ålmacka. När jag tittade ut över Öresund slog det mig hur nära det verkar vara till Danmark när sikten är klar. I sådana här stunder känns det väldigt bra att vara fritidsforskare på heltid.

Gamla Viken är aldrig fel!
När jag nu trots allt var väldigt nära Viken, så beslöt jag att köra en sväng även dit. Här bor både min dotter med sin familj och flera av mina golfkompisar. Min dotter var säkert på sitt arbete varför jag istället styrde kosan mot golfkompisen Jörgen Kvants hus.

Skönt att slippa gräsmatta.
Till min förvåning visade det sig att det fanns folk hemma. Konstigt nog var de inte på golfbanan, som ligger på andra sidan vägen och där de är medlemmar. Här blev jag trakterad med både kaffe och kaka i deras trevliga lilla trädgård där vi satt och diskuterade vår förestående golfresa till Skottland.
Klockan hade nu blivit halv fyra och jag ville gärna hinna hem till klockan fem. Då börjar nämligen ett av mina favoritprogram på Discovery Channel. Det heter Fast & Loud och handlar om en firma, Gas Monky,  i Dallas i Texas, som köper, renoverar, modifierar och säljer bilar av alla de slag. Mycket kul program. Jag drog därför iväg, återigen på småvägar, mot Löddeköpinge efter en väldigt trevlig samvaro med Mr Brum.

Nästa gång får det bli Österlen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar